mandag 25. juni 2018

Bøker lest i 2018; mai



Etter en laber april, tok lesinga seg opp i mai. 
Da ble det fire fullførte bøker, av litt forskjellig slag. 
Det ble både krimnoveller og ungdomsbok, en roman og en "mysdeckare". 

Bok #14; Mord og mysterier - svenske krimnoveller av (naturlig nok) svenske forfattere
Forlagets omtale: Svenske krimforfattere er blant de beste i verden. Her er en ny samling krimnoveller fra Maj Sjöwall og Per Wahlöö, Cilla og Rolf Börjlind, Inger Frimansson, Magnus Montelius, Sara Stridsberg, Johan Theorin, Veronica von Schenck og Katarina Wennstam. Boken inneholder også en novelle fra Stieg Larsson som aldri har vært publisert før. I tillegg følges hver novelle av et forord som plasserer novellen i en svensk krimtradisjon. 

Denne boka har stått i bokhylla hos meg lenge. Tenkte den egentlig som påskelesing, men det ble aldri ... Tok den fram et par uker etter påske, og fullførte ikke før 1. mai (så nært at den kunne ha blitt med på april-lesinga). Flere gode noveller her, og det var interessant å lese litt om svensk krimtradisjon i tillegg. ANBEFALES
Denne boka er en norsk utgivelse, selv om jeg foretrekker bøker av svenske forfattere på originalspråket. 


Bok #15; Pretties av Scott Westerfeld
Forlagets omtale: Pretties er bok to i den spennende Uglies-serien. Tally har endelig blitt pen. Hun er perfekt, har dødskule klær, en superhot kjæreste og er ekstremt populær. Men bak alt sammen, bak de endeløse festene, luksusen og den totale friheten, har hun en murrende følelse av at noe er galt. Så får hun en beskjed fra tiden da hun ennå var stygg, og plutselig husker hun hva som er feil. Hun klarer ikke lenger å glede seg over livet i Penbyen når hun vet hva som er galt med ungdommene der. Tally må velge mellom å glemme eller å kjempe for livet - for myndighetene har ikke tenkt å la noen som vet få fortsette å leve.

Etter å ha lest Uglies, fordi en av elevene brukte boka i særemnet sitt, fant jeg ut at jeg like gjerne kunne lese neste bok i serien også. Jeg er nok ikke akkurat i målgruppa, men det er greit å vite hva som finnes av bøker for ungdom. God lesning for unge, med viktig tema. Det er godt mulig at jeg leser neste bok i serien også; Specials.
Femte e-bok i år.


Bok #16; Den syvende bølgen av Daniel Glattauer
Forlagets omtale: Millioner av lesere over hele verden har ventet på en fortsettelse av Daniel Glattauers roman Mot nordavinden. Skal Emmi og Leo få hverandre, eller var deres e-postforhold bare en forbigående affære? I Den syvende bølgen kommer svaret. Leo er så vidt kommet tilbake fra sitt utenlandsopphold da en e-post fra Emmi dumper ned i innboksen hans. De gjenopptar så smått dialogen, og snart, etter få sider, møtes de ansikt til ansikt. Men ingenting er enkelt - Leo har fått seg kjæreste i USA, Emmi er fortsatt gift (men like fullt sjalu), og dermed forviser forfatteren de to hovedpersonene tilbake til sine respektive tastaturer. Og det som deretter skjer, skal ikke røpes her. I likhet med Mot nordavinden er Den syvende bølgen en analyse av moralske dilemmaer knyttet til kjærlighet, samliv, forelskelse, svik, forpliktelse og frihet - sentrale temaer i alle menneskers liv.

Jeg var begeistret for Mot nordavinden, og da jeg oppdaget at det fantes en fortsettelse, var jeg snar med å bestille den. Til tross for det, har denne boka stått på vent i bokhylla mi ei stund. Det blir ofte sånn med meg, - det er så mange bøker å velge blant, også sparer jeg kanskje litt ekstra på dem jeg har forventninger til. Denne gangen ble forventningene innfridd. ANBEFALES
Første utenlandske roman i år.


Bok #17; Pastor Viveka och tanterna av Annette Håland
Forlagets omtale: Viveka är en ganska vanlig frikyrkopastor runt femtio som börjar tröttna på att alltid finnas till för alla andra. Hemma har hon fyra barn och en tankspridd man och på jobbet de bitska, bakande tanterna. När en av kvinnorna i kaffekommittén hittas död börjar pastorn nysta i fallet. Kan en mördare gömma sig i idyllen? Är bokhandlaren Abbe att lita på? Vad har den lokale mäklaren i görningen? Och vilka ligger bakom den mystiska Stormhattarnas förening? 

Pastor Viveka och tanterna är en lättsam och underhållande mysdeckare bland barnfamiljer och åldrande husägare i Stockholmsförorten Gamla Enskede. En berättelse som bjuder på trivsam spänning och existentiella frågor och en övertygelse om att man aldrig ska tro sig veta något bestämt om andra människors inre. Särskilt inte om gamla tanter. 

Denne boka tror jeg at jeg kjøpte i løpet av sommerferien i fjor, etter å ha lest på baksiden. Som med Den syvende bølgen, har den blitt stående på vent i bokhylla. Da vi skulle på tur til broderlandet i mai, tok jeg den med. Svensk bok i Sverige, er liksom riktig. 
Dette er jo for så vidt en krimbok, og den er litt spennende også, men det er ikke det som gjør at jeg liker den. Jeg humret og lo fra første side. Beskrivelser av personer og miljø er så treffsikkert at jeg kunne kjenne igjen flere karakterer. Jeg er både oppvokst i, og er en del av et frikirkemiljø i dag, og det er tydelig at forfatteren kjenner miljøet hun også. Fantastiske skildringer, blandet med noen refleksjoner rundt miljøet, og det å nærme seg 50 og alltid stille opp for andre, gjør at denne boka traff meg! ANBEFALES, spesielt om du kan kjenne deg igjen i noe av det nevnte.
Boka ble lest på originalspråket, og ble dermed den andre boka på svensk i år. 


For mai måned har jeg to favoritter; Den syvende bølgen og Pastor viveka och tanterna.
Sistnevnte ligger et hestehode foran, men kun fordi den traff meg så godt. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)