søndag 29. juni 2014

Dører...

Etter å ha lett fram arkivbilder av dører til ukas Fototriss,
oppdaget jeg at jeg hadde en god del dør-bilder,
av gamle skapdører,
som er så fine og forseggjorte at de bør få et eget blogginnlegg. ;-)

Bildene er tatt i Prestegården på Alstadhaug ved Sandnessjøen,
der Petter Dass bodde og virket de siste delene av livet.
Huset der Dass-familien bodde står ikke i dag, 
men mye av møbler og utstyr er bevart og tatt vare på,
og det bærer tydelig preg av barokkens tyngde, farger og utsmykking.

Rosemaling



 Vakre utskjæringer og detaljer

 Barokk-skap - solid håndverk




Dette siste skapet minner forresten mistenkelig om et skap som står på Malmöhus.
Bare se her...


2 kommentarer:

  1. Du ble inspirert av temaet du også, ser jeg! Den rosemalte døra falt meg mest i smak. Mulig fordi jeg selv har drevet med rosemaling...

    SvarSlett
  2. Det er berre så fantastisk kor forseggjort dei laga dører før.

    SvarSlett

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)