torsdag 25. juli 2019

Da bloggen tok pause (Bøker 2018 - del1)

I august i fjor startet jeg på videreutdanning som lærer, og selv om jeg jobbet "bare" 60% hele forrige skoleår, ble det nok mer enn 100% jobb med studiene i tillegg. Det resulterte i 50 nye studiepoeng, og nå kan jeg kalle meg adjunkt med opprykk, eller tilleggsutdanning. Akkurat det kjennes bra. 

Når det gjelder bloggen, har jeg stort sett brukt den til å holde rede på hvilke bøker jeg leste og hva jeg syntes om dem, i ganske lang tid. De siste månedene av 2018 ble det slutt på det også, selv om jeg har laget en oversikt over hvilke bøker jeg har lest. Det ble ikke skrevet noe mer om dem. Derfor har jeg tenkt å "fullføre" den lista nå, og det kommer noen tilbakeblikk på lesestundene i fjor i noen blogginnlegg framover.




Første bok ut nå blir:
Bok #34; I ungdommen av Olav Duun
Femte og nest siste bok av Juvikfolket, og denne leste jeg som e-bok i august 2018. 

Handlinga i I ungdommen samler seg omkring kjærlighetsforholdet og problemene mellom Odin og søskenbarnet hans, Astri Håberg. Liksom Odin har hun mot og styrke til det største, til å gi seg livet i vold, men også en dragning mot døden.


Bok #35; 10 år i frihet av Natascha Kampusch. 
Dette er oppfølgeren til 3096 dager, og jeg hørte boka som lydbok i Storytel-appen i september 2018. Interessant å lese om hvordan man forsøker å leve videre etter å ha mistet barndom og ungdomsår i fangenskap.

Det har nå gått ti år siden østeriske Natascha Kampusch rømte fra det åtteårige fangenskapet hos Wolfgang Prikopil. Dette er historien om hennes kamp for å overleve utenfor kjelleren hvor hun satt fanget i 3096 dager. Kampusch har gitt ofre for misbruk og kidnapping en stemme, og forteller om forventninger, skuffelser, ønsket om å gi andre styrke og følelsen av å bli misforstått av verden.


Bok #36; Himmelrike og helvete (Gutten #1) av Jón Kalman Stefánsson
Jeg hadde hørt mye positivt om trilogien om Gutten, og er svak for islandsk litteratur. Etter hvert fant jeg boka som e-bok i eBokBib-appen. Det gikk litt tregt med lesinga, siden jeg som oftest leser e-bøker på senga før jeg sovner, og jeg brukte september på den. Det og de neste to bøkene i trilogien er bøker som krever litt tankevirksomhet og konsentrasjon, men den sitter i lenge etterpå. 

Det er seks mann i en åpen båt, det er det store havet, det er torskens rikdommer, det er fjellene og skyene, det blåser opp. Det har vært slik i hundrevis av år, det har alltid vært like hardt, og like farlig. Bare Bardur kan tenke seg et annet liv. Det er derfor han bærer en bok i sekken. Ved siden av ham sitter gutten. Han har knapt begynt å leve, og nå må han forstå døden. Er det slik det er å være mann, å være menneske? Og hvordan kan man fortelle om det? Islendingen Jón Kalman Stefánsson har skrevet en roman om lykke og ulykke, om himmelen og bølgene, om sorgen og kjærligheten, om alle menneskenes drømmer i en liten fiskerlandsby ved havet. 


Bok #37;Hotellet på hjørnet av bitter og søt av Jamie Ford
Ei bok jeg hadde hatt på leselista mi ei stund, og jeg hørte den som lydbok i Storytel-appen på tur til og fra jobb. Jeg brukte to-tre uker på boka i september/oktober 2018.

Omtale: Seattle 1986. Som aldrende enkemann kommer Henry en dag forbi gamle Panama hotell, som har vært stengt siden andre verdenskrig. I kjelleren har hotellets nye eier funnet en rekke eiendeler som tilhørte japanske familier som ble internert i arbeidsleirer utenfor byen. Da de åpner en japansk parasoll, blir Henry dratt tilbake til fortiden. For Henry skjuler ikke kjelleren bare støvete gamle ting, men også minnene om ungdomsforelskelsen, Keiko.
Hvor ble det av Keiko og familien hennes? Er det for sent å starte letingen etter sitt livs store kjærlighet?

En vakker historie.


Bok #38; Irrganger av Arnaldur Indridasson
Mannen og jeg hørte på flere av bøkene (på Storytel) om Erlendur Sveinsson sommeren 2018, og fortsatte med ei bok til i september 2018. Vi fikk ikke hørt ferdig hele før i høstferien i oktober. Dette er den sjuende boka om Erlendur, dvs. han er fraværende i denne boka: 

En mann, Runólfur, møter en kvinne på et utested i Reykjavik. Han spanderer en drink på henne, men blander et stoff i den før hun drikker. Et par dager etter blir mannen funnet drept i leiligheten sin i Reykjavik, halsen er skåret over. De få sporene peker i retning av en kvinne. Siden etterforsker Erlendur Sveinsson har tatt ferie, må kollegaen Elinborg ta saken. Det eneste vitnet blant naboene virker ikke overbevisende, og Elinborg sliter med saken og mangelen på ledetråder. Så begynner hun å grave i avdødes fortid. Det skal føre henne til en labyrint av løgn, bygdesladder og personlige tragedier. 


Bok #39; Begynnelser av Carl Frode Tiller
Jeg har lest flere av Tillers bøker tidligere, og da ei venninne av dattera skulle skrive fordypningsoppgave om han og forfatterskapet hans, - og ønsket litt hjelp fra meg, fikk jeg ei god unnskyldning for å lese enda ei bok av forfatteren fra Namsos. Jeg lånte boka på biblioteket, og leste den i september/oktober. 

Mer om boka: Miljøvernaren Terje ligg på sjukehuset etter å ha tatt sitt eige liv. Vi følger han bakover i tid, først som vaksen, deretter som ungdom og til slutt som barn. Gradvis blir vi kjente med ei sår familiehistorie, Terjes glødande kjærleik til naturen og alle vala han tok eller ikkje tok. Kvifor blir eigentleg livet som det blir, og kva er samanhengen mellom enkeltmennesket og det store kretsløpet vi alle er ein del av? "Begynnelser" er ein vakker og svært aktuell roman om den komplekse menneskenaturen og naturen vi held på å øydelegge. 

ANBEFALES!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)