tirsdag 26. mai 2020

Når elevene mine treffer meg med tekstene sine ...

Som jeg har skrevet i tidligere innlegg, hender det elevene skriver tekster som jeg ønsker å dele. Her kommer et dikt av en elev som nok er noe inspirert av modernismen. Synes han beskriver det moderne samfunnet på en måte som får leseren til å tenke litt etter ...


Det skjulte

Det skjulte jeg ser
Som mine venners familier aldri vil se
Det ser jeg, med kvalme i magen

Det skjulte jeg ser
Gråten mine venner gjemmer for sine mødre
Det ser jeg, med livløse øyne

Det skjulte jeg ser
De røde barberblad, deres fedre mangler
Det ser jeg, med dysterhet i hjerte

Det skjulte jeg ser
Arr langs armer og lår, deres søsken ikke vet 
Det ser jeg, med et tungt blikk

Det skjulte jeg ser
De fortape sjeler dette samfunnet har forlatt
Det ser jeg, med elendig medlidenhet

Det skjulte jeg ser
Det røde blodet, rennende ned deres håndledd
Det ser jeg, skjelvende i frykt.

Det skjulte jeg ser«
Hvor er mitt barn?!» blir publisert på facebook
Det ser jeg, med et stikk i hjertet

Det skjulte jeg ser«
Jeg orker ikke mer» min bestevenn har lagt ut
Det ser jeg, fortvilet og gråtende

Det skjulte jeg ser
Mens enda en kiste blir heiset ned
Det ser jeg, forlatt i det 21. århundrets samfunn



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)