fredag 10. juli 2020

Bøker lest i 2020; April

I april fikk jeg lest ferdig hele 7 bøker.
En god lesemåned, med bøker i ulike sjangre, 
selv om det ble mest krim.



Bok #13; De dødes båt av Knut Nærum
Forlagets omtale: De dødes båt er et overflødighetshorn av skjærgårdsstemning og uhygge, og vil gi deg en leseropplevelse ikke helt ulikt det å bli slått i hjel med et trekkspill.
– Vil du høre noe virkelig skummelt? 
Det er den innfødte fiskeren Eilert Eliassen som stiller spørsmålet. Slik får kriminalforfatteren Kjell Nilsen høre om bøken, den morderiske skikkelsen som angivelig hjemsøker den sørlandske skjærgård. Den lettskremte og rumpefikserte kriminalforfatteren Nilsen er tilbake som forteller i denne frittstående oppfølgeren til suksessen Døde menn går på ski. Rike Oslo-folk blir drept på blodig og uforklarlig vis, uværet bryter løs og privatdetektiven Oberon Qvist tenker bedre med en idiot i rommet.

Døde menn går på ski gav mersmak når det gjelder bøker av Knut Nærum, så mens jeg var "i siget" var det greit å få med seg bok nr. 2 om Kjell Nilsen. Dette er jo mer som en parodi på de gamle detektivhistoriene, og like mye underholdning som spenning. Samtidig er det spennende også! Klisjeene sitter tett, men Nærum gjør skriver gjennomført godt. ANBEFALES!Dette ble den andre krimboka i 2020 og den femte e-boka.


Bok #14; Italienska skor av Henning Mankell
Fra bokens bakside: På en ö i yttersta havsbandet lever Fredrik i en stor tystnad, omgiven av sin hund och katt, med en myrstack i sitt vardagsrum. En mörk hemlighet, ett ödesdigert misstag har gjort honom till en skygg ensling.
En morgon står en kvinna ute på isen. Det är Harriet som han svek för över 30 år sedan, som han lämnade utan att säga ett ord. Harriet ska snart dö och kräver nu att Fredrik ska infria det löfte han en gång gav henne. Tillsammans gör de en resa som på många sätt blir omskakande och leder till möten med de märkliga människor som döljer sig under den lugna svenska ytan.

Denne boka har stått i bokhylla ei stund, av en eller annen grunn. Henning Mankell har vært en av mine favorittforfattere i mange år, men jeg har stort sett bare lest krim av ham. Italienska skor er en roman som handler om å det å bli eldre, men også om hvordan det som har skjedd, kan styre hele livet. Den handler om å vike unna og ikke ta ansvar, og hvordan det som ligger bak vil komme tilbake før eller senere. Ei bok som krever at du tenker mens du leser. ANBEFALES.
Tredje utenlandske roman i 2020 og tredje bok på svensk.


Bok #15; Marco-effekten av Jussi Adler-Olsen
Forlagets omtale: Unge Marco er tidlig blitt tvunget inn på en kriminell løpebane av sin onkel Zola. Marco er dyktig, men avskyr alt Zola står for. Og når han oppdager at familien vil gjøre ham til krøpling, ser han ingen annen utvei enn å komme seg vekk så fort som mulig. De grusomme realitetene innhenter ham imidlertid da han noen måneder senere konfronteres med en plakat av en savnet mann. Etter dette kjemper Marco ikke bare for sin egen tilværelse, men også for sitt liv. Zola er på sporet av ham. I Avdeling Q virvles Carl, Assad og Rose inn i en sak som trekker farlige tråder til korrupsjon og forbrytelser helt opp på ministernivå og inn i den afrikanske jungelen.

Jussi Adler-Olsen skriver utrolig godt, og han kommer med den ene page-turneren etter den andre. Egentlig burde jeg ha lest bøkene hans i tur og orden, når jeg først er i gang, men det har en tendens til å bli ei stund mellom hver gang jeg leser noe av han. Bøkene står i bokhylla, på vent, også de neste som har kommet ut om Avdeling Q, så jeg kunne ha hatt litt sånn lesemaraton. Likevel velger jeg å vente litt før jeg finner fram neste - for å ha noe å glede meg til. Her er det spenning, gode menneskeskildringer og en balanse mellom det tøffe, kriminelle og det varme. Denne engasjerte med et godt og aktuelt plott. ANBEFALES!
Tredje krimbok i 2020.



Bok #16; Flickorna på Englandsbåten av Lone Theils
Forlagets omtale: Två danska flickor försvann spårlöst på en färja till England 1985. Många år senare dyker ett foto av dem upp i en gammal resväska i en second hand-butik i den lilla engelska kuststaden Brine.
Journalisten Nora Sand som arbetar i London för den danska tidningen Globalt börjar nysta i historien. Hon beger sig till Danmark för att undersöka flickornas brokiga bakgrund på en ungdomsinstitution. Snart dras hon in i ett fall med en ohygglig seriemördare som avtjänar ett livstidsstraff på det beryktade fängelset Wolf Hall. Samtidigt som hennes ungdomskärlek dyker upp oväntat i London gräver Nora så djupt i det gamla fallet att hon till sist får anledning att frukta för sitt liv.

Denne boka ble jeg tipset om på en eller annen bokblogg, trolig svensk, siden jeg lenge trodde at denne var skrevet på svensk originalt. Det er også årsaken til at jeg lånte den på nettopp svensk. Dette er første bok i en serie om Nora Sand, og jeg kommer nok til å lese resten etter hvert - da blir det nok på norsk. Boka er spennende, og mot slutten må man bare lese og lese for å få vite hvordan det hele går. ANBEFALES.
Fjerde krim i 2020 og fjerde bok på svensk (enda forfatteren er dansk).



Bok #17; Sønnavind 102 - Bange anelser av Frid Ingulstad
Fra bokas bakside: Elise tar seg av Påsan etter hjerteoperasjonen. En dag banker det på døren, en søt, ung sykepleierske vil gjerne besøke pasienten. 
Mye tyder på at Anders ikke har rent mel i posen, og Rosalind prøver å finne ut hva som er i gjære. Blikket mørknet da Anders fikk se Lillegutt. Lillegutt stirret ned i bordet.
«Nå skulle du ha sett deg selv i speilet, gutt,» kom det fra Anders. «Du ser ut som en gammel grinebiter.»
«Anders, vær så snill.» Rosalind så bedende på ham.
«Det er ikke meg det er noe galt med!» kom det heftig. «Se på sønnen din! Han er sur som eddik og sier ikke morn engang!»
«Du sa ikke morn til meg heller», svarte Lillegutt sint.
Anders tok et skritt nærmere. «Svarer du meg, gutt?»

Som alltid - helt ok underholdning.
Fjerde serieroman i 2020.



Bok #18; Frostgraven av Sonja Holterman
Fra bokas bakside: Dette er den andre boka om krimjournalist Ira Torgrimsson. En barnehjemsgutt forsvinner sporløst i dagens Oslo. En mann blir bundet til et tre og henrettet med et skudd i brystet. En tenåringsjente blir dopet, voldtatt og blir liggende i koma. Alt henger sammen, og når journalist Ira Torgrimsson undersøker et narkotikabeslag, begynner hun uvitende å nøste opp gamle hemmeligheter som ender i en kamp på liv og død.

Jeg var overbevist om at jeg hadde lest de to første bøkene om Ira Torgrimsson da jeg så at bok nummer 3 hadde kommet. Jeg tok feil. Da var det greit å finne både bok nr. 2 og 3 i den nye bibliotekappen BookBites. Det tok litt tid før jeg husket noe fra den første boka, men det kom seg etter hvert. Frostgraven er spennende og den skyldige blir ikke avslørt før mot slutten. ANBEFALES.
Femte krimbok og sjette e-bok i 2020.


Bok #19; Drit i det! av Sarah Knight
Forlagets omtale: Hvordan slutte å bruke tid du ikke har på folk du ikke liker og ting du dypest sett driter i. Er du stressa, overarbeidet og lite imponert over tilværelsen? Lei av å måtte ta hensyn til alle andre før du kan tenke på deg selv? Er du rett og slett drittlei? 
Denne geniale, gøyale og praktiske boka lærer deg – helt på ordentlig, vi lover! – hvordan du kan bli kvitt unødvendige forpliktelser og dårlig samvittighet og heller bruke tiden og pengene dine på det som gjør deg lykkelig. Enten du har fått nok av å høre om hunden til kollegaen din eller er lei av å stresse over sommerkroppen og urealistiske deadliner – Sarah Knight viser deg hvordan du kan lære virkelig å drite i det.

Denne boka fikk jeg i julegave fra barna mine jula 2018. Av en eller annen grunn har den ikke blitt lest, - selv om både barna mine og jeg nok skjønte at dette var ei bok jeg trengte å lese. Jeg har ikke veldig lett for å drite i ting, men jeg har blitt flinkere med årene. Det å velge bort de tingene som ikke er bra for meg, er noe jeg har vært nødt til å lære meg, og jeg jobber på saken fremdeles. Boka er ikke en "quick fix", men gir noen gode innspill. Siden det er en kontinuerlig prosess å ta nødvendige valg i livet, er dette ei bok man bør finne fram på nytt og på nytt. 
Den er fullført, men prosjektet er ikke over ... 😏
Dette er en type bok som er vanskelig å kategorisere, men den er absolutt fra virkeligheten, samtidig som den er litt sånn "selvhjelp". 


Blant aprils bøker er det flere godbiter, så det er litt vanskelig å velge DEN beste.
Marco-effekten utmerker seg kanskje mest.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)