I skrivende stund er det dagen før dagen, dvs.
dagen før skriftlig eksamen i norsk hovedmål på vg3. Jeg sitter med en grei
følelse. Vi kom i mål med det vi skulle gå igjennom for å være forberedt til
eksamen i år også. Nå er det bare å krysse fingre og tær og håpe at alle får
bestått, som i fjor. Dessverre er ikke resultatene på norskeksamen skyhøye, i
noen deler av landet, men i fjor lå mine elever en halv karakter over
landsgjennomsnittet. Nå gjenstår det å se hvordan det blir i år. Jeg føler vel
egentlig at dette er en like stor test av meg. Har jeg klart å formidle det som
er nødvendig?
Hva gjør man egentlig for å forberede elevene på
eksamen?
Gjennom hele året
får elevene øve på oppgaver de kan få på eksamen. Jeg bruker ofte gamle
eksamensoppgaver, som passer til fagstoffet vi jobber med, sånn at de blir vant
til oppgaveformulering og hvilke vurderingskriterier som legges til grunn. Man
vet jo aldri hvilke oppgaver som dukker opp i oppgavesettet, og det er like
spennende hvert år, - men analyser er vel temmelig sikre, ved siden av en eller
annen drøftende eller resonnerende tekst. I fjor var det ikke en eneste oppgave
for kreativ tekst, så vi får se hva som skjer i år.
Målet med å forberede elevene på eksamen, og la
dem øve på lignende oppgaver, er at de skal føle seg trygge på eksamensdagen.
Noen overraskelser kommer kanskje, men det skal ikke være sånn at de føler seg
hjelpeløse og slått ut over oppgaver som ser helt annerledes ut enn det de har
vært borti før. Hos meg øver de altså til eksamen.
I tillegg til å gå
gjennom gamle eksamensoppgaver, der vi plukker oppgaveteksten fra hverandre,
for å få med alt den spør etter, og hva de ulike begrepene betyr (resonnere,
drøfte, analysere og tolke m.m.), bruker jeg en del av det som kalles åpent,
digitalt innhold. Dette er undervisningsressurser som ligger på nett, som kan
brukes av alle som ønsker det.
Mange
lærere lager eget digitalt undervisningsmateriell, og jeg har også prøvd meg på
det (f. eks. videoforelesninger). Jeg ser at mine videoer ikke har samme
kvalitet som mye av det som finnes på nett, men jeg kan videreutvikle det.
Heldigvis finnes det mange gode ressurser som er laget på en litt mer proff
måte. Det er noen sider jeg bruker mer enn andre, som NDLA (Norsk Digital
LæringsArena), Skrivesenteret og nettsidene til læreboka vi bruker (Signatur,
Fagbokforlaget). Der ligger det en del undervisningsfilmer som forlaget står bak,
og de er veldig informative, lettfattelige og gode. Det finnes veldig mange
andre ressurser som er nyttige å bruke også, men disse har god faglig kvalitet.
Denne siste uka har jeg gitt disse tre ekstra oppmerksomhet, fordi
de har nyttig stoff fram mot eksamen. Vi har sett filmen om kortsvar hos
Fagbokforlaget og lest fagstoff om kortsvar på NDLA-sidene. I
kombinasjon med gamle eksamensoppgaver, fikk elevene repetert det de har lært
om kortsvar, og de føler seg tryggere på at de skal klare å lese oppgaven i
morgen.
Som
øving til langsvarsoppgaven, kan man velge en lignende løsning, men der har jeg
valgt å bruke Skrivesenteret i kombinasjon med NDLA. I fellesskap har vi sett
på Lærarens modelltekst, både fagstoff
og video. Videoen er laget av Kjersti R. Solbu
ved Skrivesenteret. I den går hun grundig gjennom hvordan man kan
"angripe" en eksamensoppgave, og hvordan man kan disponere
besvarelsen sin. Dette er en veldig nyttig film, og elevene fortalte meg at den
fikk dem til å senke skuldrene. Etter at vi hadde sett filmen i fellesskap,
fikk de gå gjennom noen eksamensoppgaver i grupper. De fant ut hva oppgaven
spurte om og gikk gjennom tekstvedleggene. Jeg ba dem lese oppgaver og tekster
med blyant, og notere eller streke under det som var viktig i forhold til
besvarelsen.
I
forlengelsen av dette, gikk de inn på NDLA og så på det som står der under Eksamen. Der kan
man velge mellom fire ulike sider om langsvar. Den ene er mer generell: Slik skriver du et
godt langsvar, mens de andre tre er rettet mot tre
ulike oppgavetyper: Slik sammenlikner du to dikt, Slik skriver du en
god novelleanalyse og Slik besvarer du ei
drøftingsoppgave. De tre siste har
"læringsstier", der man kan skrive besvarelsen underveis, punkt for
punkt. Dette gir nyttig øving.
Forhåpentligvis har
det de har arbeidet med fra Skrivesenteret, NDLA og Fagbokforlaget, gjort dem
tryggere på hva de kan komme til å møte på i morgen. Det å kunne kombinere
flere faglig gode opplegg, med veiledning fra meg (Det er jo noe med det å
kunne få konkrete tilbakemeldinger fra den læreren de kjenner), tror jeg er
nyttig. De er forskjellige individer, som lærer på forskjellige måter, og da er
det bra å variere undervisningen. Det som ligger digitalt på disse nettsidene
har god kvalitet, og det åpner for ulike tilnærminger til stoffet. Det tror jeg
er bra.
I dag har elevene
mine lesedag, og jeg har sagt at de må ta kontakt, om det er noe de lurer på. I
morgen er det for seint …
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)