søndag 7. august 2016

Kildekritikk, takk...

For noen år siden bestemte jeg meg for at nyttårsforsettet mitt skulle være å bli mer raus og tolerant, og det er noe jeg stadig prøver å leve etter. Men jeg innrømmer at det er fort gjort "å havne utpå", og tenke både ett og annet om mennesker jeg møter. Jeg vil likevel ikke gi opp forsettet. Jeg ønsker fortsatt å prøve.

Litt av poenget med å være raus og tolerant, er å godta at andre mener andre ting, uten å nødvendigvis dytte på dem min mening. Og innimellom kjenner jeg at nettopp det er bittelitt vanskelig. Ikke at folk har andre meninger,  men at folk deler ei mening eller et synspunkt, på sosiale medier, som de ikke har sjekket bakgrunnen til. Mennesker som følger strømmen og deler ting de ikke har satt seg inn i - det synes jeg kan være vanskelig.

I vår presenterte en av elevene mine fordypningsoppgaven sin i norsk for meg, og temaet var "Sosiale medier, og hvilken makt de har over oss." Meget interessant. Av en meget engasjert ungdom. Hun var innom mange sider ved emnet, men noe av det jeg bet meg merke i, var det hun sa om hvordan voksne mennesker på 40-50 år mangler kildekritikk. "De deler jo alt mulig uten å spørre seg hva som ligger bak!" var hennes kommentar. Og hun har så rett. 

Stadig oftere de siste månedene har mange av mine venner og bekjente delt nyheter på bl.a. Facebook, om den såkalte flyktningekrisen vi har i Norge. I verden totalt har vi absolutt en flyktningekrise, men om vi ser på Norge, er vel heller snakk om krisemaksimering. Uansett - jeg kan forstå, og være enig i, at vi må tenke oss litt om med tanke på hvor mange flyktninger vi kan ta i mot, og ikke minst hva vi kan tilby dem som kommer - men det finnes så mange saklige og fornuftige innspill i den debatten, at man ikke behøver å dele "nyheter" fra en del mindre saklige nettsteder.

For det første er det smart å se på datoen på de nyhetsartiklene man ønsker å dele. De som er 2, 3 eller kanskje 10 år gamle er kanskje ikke relevante lenger. For det andre deler man ikke nyheter fra "frieord", eller "document" for den del. Man deler ikke propaganda fra nynazistiske sider, eller sider som var i søkelyset under rettsaken mot ABB... Man deler for så vidt ikke nyheter fra "Islam Net" heller, for de er jo i den andre grøfta. Mange klager på at NRK er kjøpt og betalt av både den ene og andre, men de er i hvert fall seriøse, og prøver i stor grad å være saklige i sine fremstillinger. I tillegg kan man sjekke fakta på andre sider, for å bekrefte eller avkrefte det man leser. Man behøver ikke å tro det første man leser om en sak. Det er lov til å lese og studere, og være litt kritisk til det man leser, før man trykker "Del på Facebook". I tillegg bør man som voksen forsøke å forstå når enkelte nettsteder bruker ironi. Jeg vet det er vanskelig, men det er ikke alt som skrives som er blodig alvor.
Siste hjertesukk; tenk over hvorfor du deler noe. Hva er du ute etter? Skal du "ta" noen? Skal du bevise at du har rett, eller gjør du det for å få fram noe positivt? Hva når lengst?

Som kristen synes jeg ofte det er problematisk å se hva andre kristne deler og mener om flyktninger generelt, og muslimer spesielt. Som kristen har jeg fått et oppdrag - ikke bare å elske min neste som meg selv, men også å elske mine fiender. Da kan jeg ikke se ned på mennesker som opplever sitt livs verste kamp... Da er jeg nødt til å bry meg.

Stort sett har jeg "skygga banen" når noen av mine venner deler ting jeg ikke er enig i. Litt feig sånn, - jeg skal jo være raus... Men - jeg kjenner at jeg må si noe av og til. Jeg er nødt til å dele positive ting, når andre deler det som er negativt. Jeg orker sjelden å kommentere på fremmedfrykt, fordi det sjelden fører til noen endring, men jeg kan forsøke å fortelle hva jeg synes på min egen Facebook-profil, eller som nå på blogg. Så får andre mene hva de vil om meg og mine meninger...

Det er mulig at det bare er meg; men jeg blir både litt irritert og lei meg, når mennesker jeg kjenner og bryr meg om, ukritisk deler ting fra useriøse nettsteder uten å ha sjekket hva de står for. Minstekravet bør være at man i hvert fall leser hele artikkelen før man deler. 

Om du vil lese en reflektert artikkel om islamdebatten, sett fra "den andre siden", se her.

1 kommentar:

  1. Klokt skrivet och jag håller med dig.
    Vänner och bekanta har jag nu börjat ifrågasätta till slut - slut på fegandet. Man kan ju göra det på ett bra sätt - genom att ställa en enkel fråga ... oftast får jag inte svar och ibland försvinner inlägget (detta är ju oftast på Facebook) - än så länge har ingen blivit arg. Inte så jag märkt det i alla fall ;)

    SvarSlett

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)