tirsdag 24. juli 2018

Bøker lest i juli 2018; #26

På et av mine besøk på biblioteket før ferien, ble jeg spurt om jeg kunne tenke meg å ta med en av klassene mine på et forfatterbesøk til høsten. Biblioteket har av og til besøk av ulike forfattere, og disse prøver jeg å få med meg, som privatperson i hvert fall. Det er også en gyllen mulighet til å introdusere både bøker og forfattere for elevene. Det er ofte en fin mulighet til å bli nærmere kjent med nye forfatterskap.

Planene for høsten er ikke helt spikret ennå, og jeg må diskutere et ev. bibliotekbesøk for elevene, med kollegaen min, men i mellomtiden fant jeg ut at jeg ville sjekke ut forfatteren som er ventet. Han var helt ukjent for meg, men nå har jeg altså lest en av hans romaner. 

Bok #26; Paradisets elendige av Fartein Horgar
Forlagets omtale: Vi befinner oss 400 år tilbake i tid. Danmark er i ferd med å bli en oversjøisk kolonimakt, og Norge er fortsatt i union. På vei til Vest-India havarerer fregatten Færø, og skipet søker nødhavn i Bergen. Her mønstrer Johannes Hauge på. Hauge er på rømmen etter en grusom forbrytelse, og en reise ut i det uvisse fremstår som den perfekte fluktrute. 

Romanen lodder dypt i temaer som rasisme, identitet og kristendommen i kolonialismens tjeneste gjennom de kontrastfylte skildringene av øysamfunnet. Fartein Horgar er selv en del av kolonihistorien - oppvokst på Madagaskar som tredjegenerasjons misjonærbarn. 


Paradisets elendige er vel ikke akkurat det jeg vil kalle lettlest, men den traff noe hos meg. For meg som liker historiske romaner og å lese om tema som rasisme og religion, passet denne bra. Dette var første bok i en triologi, og jeg må helt sikkert lese de neste to også. Den siste kommer ut i år, - jeg er usikker på om den allerede er utgitt.

Denne leste jeg som e-bok i eBokBib-appen, og med det ble den e-bok nummer seks i år. Den neste boka i trilogien, Slaktemåneden, tror jeg at jeg vil lese i papirutgave. Må sjekke om de har den på biblioteket ... 😏

ANBEFALES!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)