mandag 12. august 2019

Bøker lest i 2019; #42

Bok #42 i 2019
ble
PAGANINIKONTRAKTEN
av
Lars Kepler


Fra bokas bakside: En generaldirektør med ansvar for svensk våpeneksport blir funnet hengt i sin leilighet på Østermalm. Samtidig blir en ung kvinne funnet død om bord i en fritidsbåt som driver rundt i Stockholms skjærgård. Et fotografi blir bindeledd mellom de to sakene, men politimann Joona Linna må jobbe hardt for å finne andre spor som belyser de uforklarlige dødsfallene. Han får god hjelp av Saga Bauer, og sammen retter de snart oppmerksomheten mot en "problemløser" og yrkesmorder. Sentralt står kynisk kriminalitet i kjølvannet av internasjonal våpeneksport.
Bokens tittel er inspirert av fiolinvirtuosen Paganini. Ifølge myten fikk Paganini sine evner etter å ha inngått en kontrakt med djevelen. I Paganinikontrakten møter vi mennesker som stilles overfor grunnleggende moralske dilemmaer, og som forholder seg til dem på høyst ulik måte.

Denne boka har stått i bokhylla mi i flere år. Etter å ha lest første bok av ekteparet Ahndoril (alias Lars Kepler) om politimannen Joona Linna, kjøpte jeg flere bøker i serien. Hypnotisøren var ei spennende bok, som gjorde at jeg ville lese flere - og jeg vet ikke helt hvorfor jeg ikke har gjort det før nå. Pagninikontrakten har godt driv og et spennende plott, og spenningen er til å ta og føle på i store deler av boka. 

Da jeg leste Hypnotisøren, kan jeg ikke huske at jeg la merke til at den hadde to forfattere, men det synes jeg var framtredende i denne. Jeg vet ikke om det er det som er årsaken, for jeg vet ikke hvem som har skrevet hva av Alexander og Alexandra Ahndoril, men deler av handlingen blir gjentatt. De gjentatte handlingene skildres delvis ut fra forskjellige synsvinkler, og det er i og for seg greit, men av og til blir dette litt for påtagelig. Man trenger ikke å lese om samme hendelse flere ganger, boka er lang nok uansett. Det blir litt kunstig til tider. 

Om man ser bort fra det, så er dette ei spennende krimbok, som tidvis er en skikkelig sidevender. ANBEFALES.

Dette er 14. krim i år. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)