mandag 12. august 2019

Bøker lest i 2019; #41

Bok #41 i 2019
ble
Skuggasund
av
Arnaldur Indridason


Forlagets omtale: En bekymret kvinne kontakter politiet om en nabo som ikke har vist seg på lenge. Da politiet bryter seg inn i leiligheten, finner de ham død i senga. På skrivebordet hans ligger det gamle avisutklipp, som handler om en ung kvinne som ble kvalt i 1944 og dumpet på baksiden av nasjonalteatret i Reykjavik. Kan det være en sammenheng mellom de to dødsfallene?

Etter å ha vært gjennom alle bøkene om Erlendur Sveinsson og hans kollegaer, var det tid for å prøve seg på en ny serie av Indridason. Dette er den første boka med Flóvent og Thorson i hovedrollene. 

Handlinga er lagt til to forskjellige tidsepoker, med forskjellige fortellerstemmer, som i de andre bøkene til Arnaldur Indridason. Det gjør at jeg tror bøkene egner seg bedre i papirformat, eller som e-bok, ikke som lydbok. Av og til kan det være vanskelig å vite hvem man følger, akkurat i overgangen, men plottet er godt, og det er jo en tydelig sammenheng mellom historiene. 

Forfatteren gir i tillegg leseren et innblikk i det islandske samfunnet, både historisk og hvordan det er i nåtid, og det gjør at man får et ekstra utbytte av det man leser. Synes jeg. Det er ingen ulempe om man har vært på Island og i Reykjavik, men det er ikke et krav. 
Jeg irriterer meg riktignok bittelitt over uttalen av islandske navn, men ... Jeg ANBEFALER uansett boka, særlig for dem som liker islandsk krim. 

Vi hørte Skuggasund som lydbok i bilen, i Storytel-appen, og dette er årets 13. krimbok og 12. lydbok.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)