torsdag 1. februar 2018

Studier og blogging

Bloggen min får ikke alt for mye oppmerksomhet for tida. Jeg klarer stort sett å poste et innlegg i uka om hva jeg har hatt å være takknemlig for i det siste. Det er en måte å fokusere på det som er positivt. Ellers blir det ikke tid til så mye annet enn jobb, lesing og litt håndarbeid. Som norsklærer leser jeg jo mye, og jeg synes det er kjekt å skrive litt om de ulike bøkene jeg leser. Kanskje ikke fordi jeg har så mye interessant å dele med andre, men fordi det er fint å gå tilbake å se hva jeg tenkte, mente og syntes om de forskjellige bøkene. 

Dette skoleåret har jeg studert litt ved siden av jobb og familieliv. Det har riktignok gått litt sakte framover, det stoppet seg i gjennomføringa av et arbeidskrav før jul. Oppgaven var å lage et skjermopptak, og for å få til det var jeg avhengig av å ha tid til planlegging og filming. Hele oppgaven var egentlig veldig relevant for undervisninga, men det har likevel blitt utsatt. Helt til nå. 

Når alle de fire klassene mine jobber på egen hånd med ulike prosjekter, fikk jeg plutselig «ledig» tid. Vg3-elevene mine er midt i skriving av fordypningsoppgave, og ei gruppe av dem går for revy. De har tidspress på seg, og da går det en del timer til planlegging og øving, og jeg må sette undervisning om språkpolitikk i Norge litt til side. Det er likevel et emne som må gjennomføres, men for at de skal kunne fokusere på revyen mens de er på skolen, kom jeg på at det ville være bra med noen videoforelesninger om emnet. Som tenkt så gjort. 

Tidligere har jeg laget prezi-presentasjoner om emnet, og disse ligger på læringsplattformen vi bruker på skolen vår (Fronter). Etter å ha lastet ned nødvendig programvare for skjermopptak, fikk jeg ordnet meg en arbeidsdag hjemme, og så var det bare å kjøre opptak. 



Eller … jeg hadde forberedt meg godt, med manus og oversikt over når jeg skulle skifte skjermbilde i presentasjonen. Jeg har headset med mikrofon, for at lyden skulle bli best mulig, og jeg rigget meg til med vann i et glass og døra lukket. Likevel brukte jeg flere timer på å spille inn filmen(e) på til sammen ca. 20 minutt. Det ble noen opptak før jeg ble (sånn noenlunde) fornøyd, for å si det sånn … 
Og det er fortsatt en irriterende lyd i bakgrunnen som jeg ikke får bort. ☹ Må forske mer på det, ved neste mulighet. Nå er motivasjonen til å fullføre studiet i hvert fall til stede. 

Neste arbeidskrav er å skrive et blogginnlegg om noe som opptar meg innenfor læring, som også er relatert til IKT (studiet heter IKT i læring), så det får komme en av de nærmeste dagene. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)