lørdag 3. februar 2018

Bøker lest i 2018; januar


Det ble bare tre bøker i januar, men det er en grei start på leseåret.

Bok #1; Sønnavind 88 - Så lenge det er liv, er det håp av Frid Ingulstad
Forlagets omtale: Hilda avslører Christoffers bedrageri, men er bekymret for konsekvensene. Hva vil skje med Henrik, Julie og de to barna nå? 
Elise er syk av bekymring for Jostein. Men selv om de fleste på Sagene ser ut til å tro at han er død, gir hun ikke opp håpet om å få ham hjem.

Lånte boka av svigermor og tenkte jeg skulle få lest den ferdig før nyttår, men i stedet ble det den første boka i 2018. Hadde ikke akkurat planlagt å starte leseåret med en serieroman, men. Underholdende er de jo på sitt vis. 


Bok #2; Kistemakeren av Frode Granhus
Forlagets omtale: Rino er tilbake i Lofoten og håper på et rolig vikariat som lensmann. Men da en gutt finner en videokassett med et uhyggelig innhold i vannkanten, blir han dratt inn i en sak som strekker seg flere år tilbake i tid - en sak som også skal vise seg å være skremmende aktuell ...

Det er usigelig trist at Frode Granhus ikke skal skrive flere bøker vi kan glede oss over. Han hadde sin egen særegne måte å skrive på, og måten han brukte naturen og folket i Lofoten på i bøkene sine, var fantastisk. Rino er en "menneskelig" hovedperson med sine feil og mangler, og gode sider. Heldigvis har jeg ikke lest alle bøkene Granhus rakk å skrive ennå. Det blir ... ANBEFALES!

Jeg leste boka i eBokBib-appen; første ebok i år, og den første (norske) krimboka i år. 


Bok #3; Myren av Arnaldur Indridason
Forlagets omtaleIndridason skriver en serie med politifolkene Erlendur og Sigurdur Oli i hovedrollene. Erlendur har en fraskilt kone som hater ham, en gravid datter som er narkoman og en sønn som ikke vil ha noe med ham å gjøre. Sigurdur Oli har en kjæreste som vil ha sex oftere enn ham. I "Myren" finner naboungene en eldre mann myrdet. Gjemt under skrivebordsplaten hans finner politiet et bilde av en barnegrav. Et ledemotiv gjennom boka er familie, et ytterst islandsk motiv, som her bygger opp til en uhyggelig spennende etterforskning av et mord som har røtter i fortiden.

Jeg har virkelig fått sansen for islandsk litteratur, også krim. Etter å ha lest et par bøker av Indridason om Erlendur tidligere, fant jeg ut at jeg må få lest dem i "riktig" rekkefølge fra nå. Så langt jeg klarer å finne ut er "Myren" den første, og så får jeg ta det derfra. 
Lydbøkene ligger på Storytell-appen - der jeg leste denne - men jeg er litt usikker på hva jeg synes om det ... Det er noe med han som leser, som jeg ikke blir helt fortrolig med. Får se om de neste blir hørt på, eller om jeg finner utgaver jeg kan lese. 
Uansett så er dette spennende! ANBEFALES om du har sansen for krim, gjerne i den islandske innpakninga. 

Jeg hørte boka som lydbok i Storytel-appen, første lydbok i år. Andre krimbok i år (og den første boka av en utenlandsk forfatter).


Av januar-bøkene stiller Kistemakeren og Myren nokså likt, 
både i sjanger og spenning. 😄📚📖

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)