søndag 18. august 2019

Bøker lest i 2019; Juni

I juni fullførte jeg faktisk hele 8 bøker. Noen av dem begynte jeg på tidligere, men uansett, synes jeg dette var bra. Mye krim, en klassiker, en "fagbok", en dagbok og en nyere roman. 




Bok #21; Adrian Plass' he(m)liga dagbok av Adrian Plass

Omtale fra nettet: Minns du "En nio halstabletter lång predikan" eller rockgruppen Hårda Bud för den Onde? Om inte har du ännu större anledning att läsa nyutgåvan av Adrian Plass sanslösa dagbok om hans strävanden att leva som kristen i en allt annat än perfekt värld. Vilken tur att allt är påhittat! Det är i alla fall vad vi tror ... 

Man må kanskje ha bakgrunn i noe av det samme miljøet, for å skjønne eller se humoren i boka. Men om man har det, da er dette virkelig underholdende. Adrian er en drømmer som vil gjøre det som er bra, men så går det ikke alltid sånn som han vil. Han er dessuten en smule egoistisk og redd for hva andre skulle mene eller si.  Heldigvis har han sønnen Gerald og kona Anne som holder han i ørene, sammen med alle de andre menneskene han møter i hverdagen. 
Denne synes jeg er vanskelig å plasser sjangermessig, men "dagbokroman" er vel ganske betegnende. Det betyr at dette er den tredje utenlandske romanen i år, og den andre jeg leser på svensk.


Bok #22; Triangel (Elli Rathke #3) av Eystein Hanssen
Forlagets omtale: Elli er permittert fra Oslo-politiet på grunn av en episode som skjedde i Giftstrøm (2011). Hun greier ikke å sitte i ro, men bestemmer seg for å etterforske drapet på søsteren Anne som skjedde for 16 år siden som aldri ble oppklart. Samtidig får Oslo-politiet og hennes kollega Jan Nereng to drap til i hendene og spor knytter dem til dop og Asia, rettere sagt til Thailand. Desto dypere Elli graver i søsterens "kalde" sak og Jan dykker ned i de doprelaterte mordene, jo nærmere kommer sakene hverandre. Hva kan mordet på Anne i 1996 ha å gjøre med mordene 16 år etter? 

En god Rathke-historie. Spennende og god norsk krim, som jeg hørte som lydbok i Storytel-appen på tur til og fra jobb. ANBEFALES!
Sjuende krimbok i år, og sjette lydbok. 


Bok #23; Dalen Portland av Kjartan Fløgstad

Forlagets omtale: Ein roman om vår nære fortid og vår enda nærare samtid, om bygda som møter industrialiseringa og går inn i den internasjonale kapitalismen. Vi følgjer generasjonar og individ gjennom vårt hundreår, og det er særleg to personar som samlar interessa om seg. Rasmus Høysand er individualisten som hamnar mange stader rundt i verda og opplever underlege ting. Den andre er Arnold Høysand, han som utan motstand fell på plass i det sosialdemokratiske samfunnet som blir bygt opp rundt han.

En klassiker fra 70-tallet. Fløgstad har en særegen måte å skrive på, og det krever at man er "i" historien mens man leser. Dette er ikke ei bok man skummer gjennom, og jeg må innrømme at jeg brukte lang tid på den. Som norsklærer på videregående er det likevel ei bok jeg bør ha lest, så jeg er glad jeg har gjort det. Problemet mitt var nok at jeg startet lesinga på feil tidspunkt. Det var så mye annet som foregikk, så jeg fikk ikke roen på meg fra begynnelsen. Da jeg virkelig satte med til for å lese den ferdig, burde jeg kanskje ha startet helt fra begynnelsen, for å få en god sammenheng. Det betyr nok at jeg bør lese denne på nytt ... Dette er ei bør-leses-bok, så den ANBEFALES for dem som er interessert. 
Årets andre norske klassiker og femte bok på nynorsk. 


Bok #24; Hersketeknikker. Nyttige og nådeløse av Sigrid Sollund
Forlagets omtale: Lær deg hersketeknikkene, så slipper du å bli tråkket på. 
Hersketeknikker flytter makt. De kan være nyttige, men også nådeløse. Uansett er det smart å kjenne til dem – om du ønsker å bruke dem selv, eller om du vil beskytte deg mot dem. Som programleder i NRKs debattprogram Dagsnytt 18 ser Sigrid Sollund hersketeknikker i full utfoldelse hver dag. Men hersketeknikkene finnes ikke bare i den politiske debatten, de brukes også på arbeidsplassen, i parforholdet, mellom foreldre og barn, i forhandlinger og i venneflokken. 

Denne er virkelig interessant, og jeg kjente igjen noen metoder jeg har blitt utsatt for, og noen jeg kanskje kan bruke selv. Man vil jo gjerne få folk med seg, ikke sant? 
Vel - jeg er ikke så sikker på om dette alltid er veien å gå, men det var nyttig å få noen gode tips til hvordan man kan møte folk som prøver seg på hersketeknikker. ANBEFALES!
Årets første fagbok/bok fra virkeligheten.


Bok #25; Åtseldyr (Elli Rathke #4) av Eystein Hanssen
Forlagets omtale: I en gammel jordkjeller i Vika finner en uteligger levningene av et barn. Eller er det det? Ellis åstedsundersøkelser avdekker flere levninger. Sakte dras etterforskningen lenger under bakken, til klaustrofobiske tuneller og glemte bunkere, en verden der dyr mishandles og mennesker tas av dage. Bare morderen kjenner alle utganger. Men Elli må inn. Hun har flere liv å redde. Vet vi egentlig hva som finnes under bakken i Oslo?

Denne er spennende, - kanskje den beste Rathke-boka til nå. Litt "ekkel", med godt driv. Jeg hørte denne også som lydbok i Storytel-appen, på tur til og fra jobb. ANBEFALES!
Åttende krimbok, sjuende lybok.


Bok #26; Alltid tilgivelse av Anne B. Ragde
Forlagets omtale: Tre år er gått siden Torunn reiste fra Neshov og søkte tilflukt hos Christer i skogen utenfor Oslo. Erlend og Krumme er blitt travle småbarnsfedre med nye, strålende utsikter til det gode liv i København. Skjønt livet – det kan ingen ta for gitt. Margido har funnet tilbake til sin Gud, men må samtidig ta konsekvensen av at det er nye tider også i gravferdsbransjen. Torunn har fylt førti og begynner å innse at hun ikke har noen fremtid hos den notorisk utro hundekjøreren. Men hva skal hun gjøre med livet sitt videre? Fins det tilgivelse for at hun sviktet Neshov-familien den gangen?

Jeg har hatt den stående i bokhylla, signert av forfatteren, siden den kom ut, og nå var det sannelig på høy tid at den ble lest. Dette er den fjerde boka i serien om familien Neshov, - og den er minst like god som de tre første. Et kjekt gjensyn med familien!  ANBEFALES!
Den andre nyere norske romanen i år. 


Bok #27; Hjemstavn av Arnaldur Indridason
Forlagets omtale: Erlendur er tilbake på sine gamle hjemtrakter og begynner å nøste i en gammel forsvinningssak fra1940-tallet. Samtidig plages han av drømmer om broren Bergur, som ble borte i fjellet. Dette er den tiende boken om Erlendur, og her kommer vi helten nærmere inn på livet, samtidig som vi får et godt innblikk i naturen og livet på den islandske landsbygda.

Vi har fått som vane å høre på lydbok i bilen når vi kjører langt. Vi startet med denne første dag på bilferien vår i år. Etter to bøker om kollegaene til Erlendur, er det bra å ha han tilbake i hovedrollen. Endelig får vi vite mer om hva som skjedde da han og broren kom fra hverandre på fjellet, og kanskje får vi svar på hva som skjedde med broren? ANBEFALES!
Niende krim, og åttende lydbok i år. 


Bok #28; Tvekampen av Arnaldur Indridason
Forlagets omtale: Sommeren 1972 er det en urolig stemning i Reykjavík. Verdensmesterskapet i sjakk skal gå av stabelen, og byen er full av fremmede. Den kalde krigen er på høyden, og representanter for øst og vest følger sine menn, Spasskij og Fischer, til sjakkbordet. Med denne spente situasjonen som bakteppe, utsettes en harmløs unggutt for et brutalt overfall i en av byens kinosaler. Politiet er travelt opptatt med verdensmesterskapet, men Marion Briem, som leder etterforskningen, er fast bestemt på å komme til kjernen i et livsfarlig spill som finner sted i Reykjavik. 

Vi fortsatte med lydbøker i bilen, nedlastet på Storytel, og denne fullførte vi fem minutter før vi var framme ved hotellet i Berlin - Pankow. I denne boka blir vi bedre kjent med Marion Briem, Erlendurs mentor og nære medarbeider i mange år. Historien går litt tilbake i tid, og man får nærmere innblikk i Islands plass i verdenssamfunnet. ANBEFALES!
Tiende krim og niende lydbok. 


Om jeg skal framheve noen av bøkene jeg leste i juni, må det bli
Alltid tilgivelse av Anne B. Ragde.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)