søndag 10. september 2017

Bøker lest i 2017; august

Leselyst og lesehastighet har gått ned litt siden juli (det er så mye annet man bruker tid på), så jeg synes det er ganske bra å ha fått lest 5 bøker i august.


Bok #38; Rörgast av Johan Theorin
Fra bokas bakside: Den gamle skepparen Gerlof Davidsson väcks vid midnatt av en pojke som bultar på dörren till hans sjöbod. Pojken stapplar in og berätter om ett skepp ute i sundet, fyllt av döda och döende sjömän och en galen man med yxa. 
Det är i början av en het sommar när tiotusentals turister anländer till Öland. Men en av besökarna har vänt hemåt från utlandet, för att kräva betalning för en mycket gammal skuld.
I myllret av människor är det bara Gerlof som anar vem hemvändaren är. Han har mött mannen förut, som ung, när de båda stod på kyrkogården och plötsligt hörde knackande ljud från en nygrävd grav.

Nå var det noen år siden jeg leste de andre bøkene i Johan Theorins Ølandskvartett, men jeg kom snart inn i stemningen. (Og fikk lyst til å lese de andre på nytt.) Gerlof er den som holder denne fortellingen sammen, men de andre fortellerstemmene er også viktige for helheten. De ulike livshistoriene fanger og engasjerer, på godt og vondt,og gir romanen både dybde og tyngde. Dette er mer enn en kriminalroman. Og jeg bare elsker slutten!
ANBEFALES!

Jeg leste boka på originalspråket, og hørte deler av den som lydbok i lydbokappen Storytel (også på svensk).


Bok #39; Doppler av Erlend Loe

Forlagets omtale: En ellevill, absurd og morsom roman av en forfatter som ikke nekter seg noe i en roman som også byr på alvorlige undertoner og kritikk av det moderne forbrukersamfunnet.

"Min far er død. Og i går tok jeg en elg av dage. Hva kan jeg si."

Doppler er en vellykket mann av sin tid. Familiefar med to barn og god jobb. En dag faller han av sykkelen på en tur i marka. Halvt svimeslått registrerer han en ro han ikke har kjent på lenge. Han slipper de trivielle tankene om nytt bad og valget om armatur og fliser. Borte er også den evinnelige surringen av barnesangene fra sønnens tallrike videoer, mens erkjennelsen om farens død blir tydeligere. Hendelsen får ham til å velge å flytte ut i marka. Han bosetter seg i telt, slakter en elg og får kalven som venn og adoptivsønn. Han prøver å leve som jeger og sanker, men må erkjenne at når det gjelder behovet for skummet melk, må han ta steget videre til bytteøkonomi.

Denne boka har stått i bokhylla ei stund. Etter å ha lest den fatter jeg ikke at jeg har latt den stå der så lenge. Doppler er både morsom og dyp på samme tid, og Loe formulerer seg fantastisk. Erlend Loe har gjerne blitt plassert innen postmodernismen, men det stemmer kanskje ikke helt. "Problemet" er kanskje at man ikke har funnet en god nok "isme" som stemmer for bøker skrevet utover 90-tallet og begynnelsen av 2000-tallet. Uansett er Doppler en herlig mix skrevet av en forfatter som på mange måter eksperimenterer og leker seg med ord og handling.


Bok #40; De fem fyrstikkene av Hans Olav Lahlum
Forlagets omtale: Førstebetjent Kolbjørn “K2” Kristiansen har, med god hjelp av sin funksjonshemmede unge rådgiver Patricia Borchmann, løst en stor mordsak i 1968, 1969 og 1970. Denne fjerde boken om Patricia og K2 omhandler tre mordsaker den umake duoen løste i 1971. Samtidig gjenopptas da historien om deres ambivalente forhold, etter at avslutningen på tredje mordsak utløste et brudd.

Boka består av langnovellen Pistolen på plenen, kortromanene De fire vinglassene og De fem fyrstikkene. Gjennom alle de tre historiene følger vi også hvordan forholdet mellom Kolbjørn Kristiansen og Patricia endrer seg.

Jeg leste, og lyttet innimellom til, denne i Storytel-appen.


Bok #41; Svøm med dem som drukner av Lars Mytting
Fra bokas bakside: Høsten 1971 blir et norsk par drept av en blindgjengergranat på et skogkledt slagfelt fra første verdenskrig. Deres lille sønn Edvard er sporløst forsvunnet. Fire dager senere dukker han opp et helt annet sted i Frankrike. Ingen vet hvor han har vært. 
Edvard vokser opp sammen med den fåmælte bestefaren på en fjellgård i Gudbrandsdalen. Da bestefaren dør, står Edvard igjen med store ubesvarte spørsmål.
Hva gjorde foreldrene i det avstengte skogholtet og var det en tilfeldighet at de tråkket på en gammel gassgranat fra krigens dager?
Og hvem har sendt et praktstykke av en kiste til bestefarens begravelse i et treverk ingen har sett maken til?
Letingen etter svar fører 23 år gamle Edvard både til Shetland og tilbake til Frankrike, der han må grave seg inn i de mørkeste krokene i familiens fortid. En fortid som er tett vevd sammen med de store europeiske tragediene fra forrige århundre, men også med lidenskapen til en mestersnekker som søkte lykken i 1930-tallets Paris.

Denne boka har fått gode kritikker, og det var vel mye av grunnen til at jeg kjøpte den. Tidligere har jeg lest Hestekrefter av forfatteren og syntes den var bra. Svøm med den som drukner svarte absolutt til forventningene. Det er noe med stemningen den formidler, som griper meg som leser. Beskrivelse av de ulike miljøene Edvard besøker og er en del av, er på en måte litt lavmælt og forsiktig, på en litt dyster måte. Historien er kanskje utrolig eller urealistisk, men jeg tror på den. Den føles sann og troverdig, sammen med karakterene. 
ANBEFALES!


Bok #42; Kameleonmenneskene av Hans Olav Lahlum
Forlagets omtale: I femte bok om K2 og Patricia er vi kommet frem til 1972. 
Lørdag 25. mars brytes helgefreden av at en syklende unggutt med en blodig kniv i lommen ringer frenetisk på K2s dør. Gutten roper ”Slipp meg inn! De er etter meg, og jeg må snakke med deg før de når meg!” Forfølgerne viser seg å være politikolleger av K2. Den blodige kniven ble åpenbart brukt til å ta livet av stortingsrepresentanten Per Johan Fredriksen. Den antatte gjerningsmann forholder seg imidlertid taus, og både motivet og identiteten hans forblir ukjent. K2 undrer på hvorfor den forvirrede unggutten syklet hjem til en politietterforsker med et mordvåpen - og på om han kan være uskyldig. Nærmere undersøkelser avslører at Fredriksen var et kameleonmenneske som kunne fremstå svært ulikt i ulike miljøer, og at hendelser fra hans fjerne fortid også kan ha betydning. 

En hardt presset K2 ringer til slutt igjen til sin hemmelige rådgiver Patricia. Det skal raskt få dramatisk betydning for mordetterforskningen - og for forholdet til K2s forlovede Miriam.

Jeg har virkelig kommet inn i stimen når det gjelder K2-serien. Jeg leser bøkene i Storytel-appen (og veksler mellom lydbok og e-bok), og når jeg er ferdig med den ene, er det så enkelt å laste ned den neste i serien. Lydbok er kjekt i bilen mellom jobb og hjemme - så da blir det sånn da. :-) Underholdende og spennende, med preg av gammeldags krim, samtidig som man får innblikk i norsk historie. ANBEFALES.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)