lørdag 29. juli 2017

København

Vi hadde ikke planlagt veldig mye før vi startet bilferien vår i år. Det eneste som var booket på forhånd var overnatting i Malmö i to netter, på et rimelig hotell med små, godt planlagte hotellrom OG parkeringsgarasje. Vi har bodd på Moment hotell en gang tidligere, og vi valgte det også i år på grunn av pris og beliggenhet.

Rommet har akkurat plass til ei dobbelseng på 140 og et klaffebord, og badet har skyvedør, for å spare plass. Frokosten er enkel, men god. Helt greit for et par netter, og beliggenheten var genial for resten av planene våre. Hotellet ligger nemlig rett over gata fra Centralstationen, samtidig som det altså har parkering i garasje. Det innbyr til å ta toget til København mens man lar bilen stå trygt inne.

Onsdag morgen gikk vi derfor bare over gata og kjøpte togbilletter til København. På under en time har man forflyttet seg over Öresund til den danske hovedstaden. Vel framme på Hovedbanegården, er det bare å spasere over gata til Tivoli. Om man har tenkt seg dit. Vi avsluttet dagen med middag der, før vi tok toget tilbake.

Været var nydelig, så vi bestemte oss for å gå dit vi skulle i byen - og "første stopp" ble det som var lengst unna; Amalienborg slott. Der fikk vi akkurat med oss vaktskiftet utenfor, før tok en titt på utstillingene innendørs. Amalienborgmuseet holder til i Christian VIIIs Palé (ett av fire paléer som Amalienborg består av).

Etter Amalienborg, var det tid for å se nærmere på noe av det vi hadde passert på tur fra Hovedbanegården. Vi tittet innom Marmorkirken (Frederiks kirke), men bilder derfra kommer i et annet "kirke"innlegg, før vi gikk tilbake til Nyhavn. Vi hadde egentlig tenkt å være med en av kanalbåtene for å få se mer av byen på den måten, men det så utrolig varmt ut å sitte tett i tett i de båtene i sola. I stedet ble vi nokså lenge i Nyhavn og kikket på folkeliv og båtliv og spiste lunsj.

Mette og fornøyde gikk vi videre til Rundetårn. Byggingen av tårnet ble påbegynt i 1637, og det sto ferdig i 1642. Tårnet ble bygget av kong Christian 4, og han skal visst ha ønsket et utsiktpunkt over København hvor han kunne ri opp med hesten sin. Tårnet har derfor ikke trapper, men en bratt gang av murstein på høykant som buer seg oppover. Det gjorde det enkelt å komme seg til toppen på 34,8 meter. Tårnet er brukt som observatorium, og det var tidligere et universitetsbibliotek på loftet av Trinitatiskirken som ligger inntil. (En annen grunn til at det var praktisk at tårnet ikke har trapper - de kunne trille opp vogner med bøker i stedet for å bære dem.) Utsikten fra tårnet er fantastisk.

Etter Rundetårn gikk vi til H. C. Andersens Eventyrhus, men der var det ikke lov til å fotografere i utstillingene. En fin opplevelse, også for oss voksne som er vokst opp med hans eventyr. Derfra gikk turen videre til Tivoli, der vi altså avsluttet dagen med middag før vi tok toget tilbake over Öresund. Solnedgangen ble fanget gjennom togvinduet.

Det ble en kjempefin dag i den danske hovedstaden, og vi synes vi fikk med oss mye på de 10-11 timene vi var der. Det beste var kanskje at vi slapp å tenke på kjøring og parkering, og at vi fikk brukt beina. 😎