tirsdag 3. januar 2017

Bokåret 2016 - hvordan gikk det?



Som i 2015, hadde jeg et mål om å få lest 70 bøker i løpet av 2016
I fjor mislyktes jeg med det, så jeg hadde lagt et lite press på meg selv. Jeg kunne jo ikke mislykkes to år på rad! Det ville jo ha vært et FULLSTENDIG nederlag 😄

Neida, så alvorlig er jo ikke dette, men det hadde jo vært artig å få det til. Da november gikk over til desember hadde jeg lite tro på at det ville holde helt inn. Jeg manglet 9 bøker, og det er mye for meg på en måned. Helt tilbake i januar leste jeg 7 bøker på en måned, og det var "ny rekord" da. Men så ble jeg sykemeldt like før jul 😷, og inntok horisontalen noen dager, - og i romjula var heller ikke formen på topp, så da nådde jeg målet, gitt! 📚


Jeg hadde som mål å få lest 5 norske romaner, og da er det snakk om bøker skrevet før 2012. Ved å flytte noen norske krimbøker hit, nådde jeg det målet. De fem ble: Be en bønn for Sikas, Hodejegerne, Menneskefluene, Satelittmennesker, og Julemysteriet.
Av norske romaner skrevet etter 2012, hadde jeg også som mål å få lest 5. De fem ble 
Vingebelastning, En blå kjole fra herr Hitler, Et norsk hus, Fugletribunalet, Margretesirkelen.
Klassikere er noe alle bør lese litt av, og jeg satset på å få lest 3 norske klassikere i løpet av året. Det ble faktisk fire: Gift av Alexander Kielland, Juvikfolke' 1 og Juvikfolke' 2 - I blinda av Olav Duun og Tante Pose av Gabriel Scott.

Jeg ønsker fortsatt å lese noen barnebøker, og målet på 3 bøker ble nådd. Jeg leste blant annet to e-bøker; Halvgudene 2 - Svart regn og 3 - Arven etter Maél. I tillegg byr nye vennskap på nye utfordringer. I år har jeg nemlig også lest ei barnebok på tysk; Du bist einmalig. Ei vakker bildebok, og omtale av den boka finner du her.
Ungdomsbøker er mer relevant enn barnebøker, siden jeg underviser på videregående skole. Jeg trodde jeg skulle klare 4 ungdomsbøker i 2016, men det ble med tre: Grensejegarar, Faen ta skjebnen og Sirkelen.

Bøker av svenske forfattere leser jeg aller helst på orignalspråket. Å nå målet på 6 svenske bøker, var derfor ikke noe stort problem. Det ble disse 8: Surt sa räven om rabarberna, Dandy, Mellan rött och svart, Att inte vilja se, Blå stjärnan, Analfabeten som kunde räkna, Kranvridarna, Min mormor hälsar och säger förlåt. Nå skal det sies at noen av dem er lest som e-bok eller hørt som lydbok.

Utenlandske romaner er forholdsvis lett å finne, men målet på 14 klarte jeg ikke å nå. Det ble 10 utenlandske i 2016 - og da er en svensk tatt med, siden den var oversatt til norsk: Botticellis hemmelighet, Brobyggerne, Pike med perleøredobb, Provencekuren for knuste hjerter, Din nestes hus, Svart mamba, Hemmeligheter, Et helt halvt år, Karitas, Veien ved Boolavaun

Også utenlandske klassikere er noe jeg ønsker å lese mer av. Jeg håpet å få lest en, men det ble sannelig to - begge på engelsk. To kill a mockingbird av Harper Lee hørte jeg som lydbok på sørstats-amerikansk, og den var så bra at jeg måtte bestille et eksemplar i papirutgave oversatt til norsk. Den står fortsatt på vent i bokhylla. I tillegg leste jeg Animal Farm av George Orwell.

Jeg har alltid lest en del krim, og hadde et mål om å lese 10 i løpet av året. Det er en del krimbøker som har blitt plassert under norske bøker i år, men utenom dem har jeg lest: Fasandreperne, Fjellet, Gravstille, Djevelanger, Nøkkelvitnet, Journal 64, Maestro, Høyt henger de, Hvorfor spurte de ikke Evensen? og Maigret på skolen

Av biografier eller historiske romaner, har jeg lest 3 bøker, 1 mer enn det jeg hadde som målsetning: Malala, Tett inntil dagene og En gatekatt ved navn Bob
Også i år ble det 3 novellesamlinger - alle av norske forfattere: Nær nok, Alt det som lå meg på hjertet og Diagnosen og andre noveller
Siden jeg leste 2 diktsamlinger i fjor, satset jeg på det samme i år, men det ble bare ei - Dikt og fanteri av Magne Larsen. Den har jeg brukt en del i undervisning.

Serieromaner er sånt som jeg leser for avslapping, mellom andre ting. Nå "følger" jeg to serier, og leste 7 bøker i Sønnavind-serien, og 6 bøker om Tre søstre.


Som jeg har nevnt lenger opp, blir det ikke bare bøker i papirformat, - selv om det er det jeg absolutt foretrekker. Jeg satte meg noen mål angående både lydbøker og e-bøker, men antallet der er jo egentlig ikke viktig. 
Det ble imidlertid 6 lydbøker: To kill a mockingbird, Gift, Juvikfolke' - del 1, Tett inntil dagene, En gatekatt ved navn Bob og Blå stjärnan. 
Dandy, Mellan rött och svart og Att inte vilja se vekslet jeg mellom å lese som e-bok og høre som lydbok. 
I tillegg leste jeg 11 bøker kun som e-bok; Halvgudene 2 og 3, Brobyggerne, Be en bønn for Sikas, Et norsk hus, Menneskefluene, Satelittmennesker, Høyt henger de, Hvorfor spurte de ikke Evensen?, Juvikfolke' - I blinda og En gatekatt ved navn Bob. Målet var 2 lydbøker og 6 e-bøker, så man kan vel si at jeg nådde de målene...

Det som faktisk ER viktig, det er at jeg skal lese bøker som er skrevet på nynorsk. Jeg hadde et mål om 5 bøker, noe som egentlig er alt for lite, men jeg klarte i hvert fall målet: Juvikfolke' 1 og 2, novellesamlingen Nær nok, Fugletribunalet og Margretesirkelen. Det hyggelige er at de to siste er nye bøker, så det skrives og utgis stadig bøker på nynorsk. 
Det likar eg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)