fredag 10. april 2020

En lang time-out ...

Et av de siste innleggene mine her på bloggen handlet om å ta en nødvendig time-out. Jeg trengte det i november, men den har ikke vært så langvarig som bloggen gir inntrykk av. Dette med blogg har ikke stått høyt på prioriteringslista, flere ganger, og av flere årsaker. 
Likevel har jeg ikke slettet bloggen, for det er jo egentlig noe jeg liker å holde på med. 

Nå er jeg litt i tvil, for jeg har sjelden tid og ork til å skrive noe, og en blogg uten aktivitet er lite verdt. Spørsmålet - både når det gjelder bloggen, men også en del andre ting jeg holder på med - er hva jeg ØNSKER å bruke tid på. Hvorfor gjør jeg det jeg gjør? Innimellom føler jeg at jeg bare får tid til det jeg MÅ, og ikke nødvendigvis det jeg har lyst til eller det som gir meg overskudd og glede. Sånn vil jeg egentlig ikke ha det, men det er så vanskelig å bryte mønsteret, når hverdagen tar meg. 

Etter ei sykemelding på 5 uker før jul, fikk jeg hodet over vannet igjen, og de første ukene etterpå var jeg litt forsiktig med hvor mye jeg tok på meg og hvor mye jeg jobbet. Etter hvert er det likevel snart å glemme de gode forsettene. 

Forrige gang jeg møtte veggen, i 2011, tok det lang tid før jeg var på banen igjen, - men jeg lærte av det og endret kurs. Det var da jeg tok spranget og startet på studier og til slutt ble lærer. Denne gangen kjente jeg igjen signalene tids nok, så jeg tok den nevnte time-outen før det ble for ille. Det gjorde at jeg kom tilbake i jobb forholdsvis raskt. Spørsmålet nå er om jeg har lært noe denne gangen også, sånn at jeg kan endre kurs, eller om jeg fortsetter i samme spor ...? 

Så de siste ukene og månedene hender det at jeg har tenkt litt på hva det er som gir meg energi. Jeg prøver å "lytte" til meg selv og kroppen min, for å avdekke hva det er som løfter, sånn at jeg kan gjøre mer av det. Jeg vet jo egentlig hva det er som sliter meg ut, så jeg vil gjerne ha fokus på det som er positivt i stedet.

Det er ikke alltid så lett å få til det ... eller finne tid til det? Det handler vel om prioritering, og det er det jeg må bli flinkere til. Hvorfor gjør man mye av det man vet påvirker negativt, og mindre av det som er positivt?

Vel, vel - som lærer, har de siste ukene med korona-stengte skoler vært slitsomme og anstrengende på mange måter. Nettundervisning tar ikke akkurat mindre tid enn klasseromsundervisning. Heldigvis har jeg så langt i påsken hatt vett til å la jobb være jobb, og gjort andre ting. Som i går, da jeg malte akvareller i flere timer. Det å gå inn i bobla og la tid være tid, og bare ha øyne for teknikker og detaljer, var utrolig befriende. 

Jeg er bare en glad amatør, som ser på det jeg holder på med som øving, - men du verden så mye glede den øvinga gir meg! 😊


2 kommentarer:

  1. Hei. Fint å høre fra deg igjen :) Kjente meg veldig igjen i dette innlegget. Er selv i en time-out som har vart i snart 6 måneder.... En helt nødvendig bråstopp i livet. Merkelig at vi ikke klarer å tyde tegnene før det går for langt. Du er jo rå på å male, da. Nydelig bilde. Viktig å gripe tak i det som gir energi, som du sier. Riktig god påske til deg videre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for kommentaren, Bibbi. Det er godt å vite at det er flere i samme båt, selv om det er ille at vi er flere som ikke skjønner at man må ta en pause innimellom ... ;-)

      Slett

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)