søndag 1. september 2019

En smakebit på søndag - 1. september 2019

Det er så sjukt lenge siden jeg delte en smakebit på søndag, fra den boka jeg leser - så nå er det virkelig på tide igjen. 

Jeg har en del bøker stående i bokhylla, på vent. Det er alltid så mange bøker jeg har lyst til å lese, og jeg kjenner på at det blir for lite tid. I perioder må jobben prioriteres, eller andre ting som dukker opp. Da blir lesinga skjøvet unna - selv om det er det beste jeg gjør. Det å lese bøker, forsvinne inn i en annen verden, gir meg en pause. Det er gjerne der jeg henter ny energi. 
Det siste året har det vært mye annet som har tatt tid, og lesegleden har vært nesten fraværende. Det har vært et savn. Bare en som er glad i å lese kan forstå det fullt ut, tror jeg. 

I sommer har lesegleden kommet tilbake, og jeg har lest ganske mye. Det ble vel 16-17 bøker i ferien, og jeg har lest flere bøker i "serier", dvs. bøker med samme hovedpersoner. Jeg har gjerne lest første bok i serien for ganske lenge siden, kjøpt flere bøker i serien, men ikke fått lest dem. Nå har jeg som mål å fullføre noen av disse seriene i løpet av høsten og vinteren. 

Akkurat nå er jeg godt i gang med Kepler-bøkene om Joona Linna. I morges fullførte jeg tredje bok (Eldvittnet), og den brakte meg rett over på fjerde bok; Sandmannen. De to første bøkene i serien har jeg lest på norsk, men de resterende har jeg kjøpt på svensk. Det vil si, - jeg mangler vel to. Dem må jeg nok kjøpe når jeg drar på den årlige høstferien til Sverige i oktober. 

Siden jeg nettopp har startet på Sandmannen, kommer utdraget fra begynnelsen av boka, nærmere bestemt på første side.


Det är mitt i natten och snö blåser in från havet. En ung man går på en hög järnvägsbro i riktning mot Stockholm. Hans ansikte är blekt som immigt glas. Jeansen är stela av fruset blod. [...] 
Allt är virvlande snö och störtande mörker.
Den blodiga handen har börjat frysa fast när han fortsätter gå. Hans namn är Mikael Kohler-Frost. Han har varit försvunnen i tretton år och sedan sju år är han dödförklarad.

Spennende start. Hvem er Mikael, og hva skjer videre? Ser fram til å lese denne!


Flere smakebiter finnes her

8 kommentarer:

  1. Så roligt att du fått tillbaka läslusten! När jag blev utbränd för många år sedan klarade jag inte av att läsa böcker, inte se på teve och inte lyssna till ljud. Jag levde i en egen bubbla, helst ute i skogen strosande.
    Tack för smakbit och ha en fin höst

    SvarSlett
    Svar
    1. Jag blev utbränd för 8 år sedan, och känner igen det du berättar. Jag klarade lyckligtvis att läsa böcker, - då var jag ensam och det var tyst ... Skogen og fotande var andra saker jag kunde göra.

      Slett
  2. Den boken har jag läst och jag tyckte den var en av de bästa i serien. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  3. Jag har bara läst en bok av Kepler, men blev avskräckt av grymheten. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  4. Det är verkligen så - att bara en som älskar att läsa kan fullt ut förstå sorgen att tappa läslust. Hoppas du får behålla den länge nu!

    SvarSlett
  5. jag säger som Robert. jag har inte lst mycket, men det jag läste var för brutalt. men jag är verkligt förtjust i Alexandra Coelho Ahndorils egna romaner. tack för smakebiten!

    SvarSlett

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)