onsdag 7. august 2019

Bøker lest i 2019; #40

Fra Gyldendal
 Bok #40 i 2019
ble
Babylon Badlands
av 
Levi Henriksen

Bokomtale: Tre kamerater, en gammel pickup, en reise tvers over det amerikanske kontinentet. Adam Edenstam er ferdig med Skogli, gamlelandet og livet bak et bussratt. Sammen med Håkon og Fats reiser han til det forjettede land: Amerika. Målet er en ny tilværelse, men de vet ikke hvor eller hvordan. Håkon og Fats finner noe, en sang, en mann, et sted. Adam treffer April, og stifter også bekjentskap med det andre Amerika, det farlige, mørke og trange Amerika. Men reiser han eller flykter han? Og hva har han egentlig forlatt? Og er det sant som de sier: Du kan ta mannen ut av Skogli, men aldri Skogli ut av mannen?

Levi Henriksen er en av mine favorittforfatteren, og jeg trodde jeg hadde lest de fleste av bøkene hans, men så kom jeg over denne, som er hans andre roman (og fjerde utgivelse). 

Jeg synes det er litt vanskelig å vurdere den, og min første tanke etter å ha lest den ferdig, er at den ikke er så god som de andre bøkene jeg har lest av Henriksen. Likevel - den har driv, og jeg syntes til tider den var vanskelig å legge fra meg. Det er noe med karakterene Levi Henriksen skriver om, - de som har kommet litt skeivt ut, med utfordringer i livet, og hvordan de forsøker å finne seg til rette sammen med andre - som gjør at man får sympati og ønsker at det skal gå dem vel. Skildringer og formuleringer, måten å sette ord på alt det vanskelige, og alt det vakre, - det er det som gjør bøkene til Levi Henriksen så verdt å lese.
Dette er ei bok jeg tror kommer til å leve videre i meg. Jeg trenger å fordøye og bearbeide den, og det er jo nettopp det jeg vil sitte igjen med etter å ha lest ei bok. 
Så - jo, denne er god. ANBEFALES. 

Årets andre ikke-helt-nye roman. Tiende e-bok, lest i eBokBib-appen. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)