onsdag 31. juli 2019

Bøker lest i 2019; Januar

Siden jeg har vært sløv blogger i flere måneder, kommer det noen oppsamlingsinnlegg om bøker jeg har lest i år. Først ut er bøker lest i januar.


Bok #1; Att vänta ett liv av Annah Ovesson
Omtale: Sarah sitter där hon sitter. Bokstavligt talat. En olycka har gjort henne rullstolsburen men längtan efter ett barn försvann inte med känseln. Hennes dröm tar henne till en fertilitetsklinik i Danmark, men en högst oplanerad dejt ställer till det - för vilken träff får egentligen fäste först? Sarahs granne Berit, åttiosju fyllda, lever varje dag som om det vore den sista, och tiggerskan Amoun och hennes familj bara väntar på att få börja sitt. Situationer uppstå när dessa människors liv korsas - men vem är det som för dem samman?Att vänta ett liv är en feel good-roman om att göra det omöjliga möjligt, om människor som omger oss, som vi kanske inte ser, eller vill se, men som på olika sätt delar samma sits.

På årets første dag, lette jeg gjennom Storytel-appen for å finne ei bok som var ... passe avslappet, med en koselig historie som kunne gi en god følelse. Det var det at dette er en "feel good"-roman, som gjorde at jeg valgte den. Boka gav meg mye mer en det jeg hadde forventet, for her er det alle slags mennesker og alle slags følelser. Ovesson skildrer disse menneskene på en fin måte, og det er plass til både humring (latter) og tårer. ANBEFALES!

Årets første bok; første e-bok, første utenlandske roman og første på svensk.


Bok #2; De hengte revenes skog av Arto Paasilinna
Omtale: Oiva Juntunen er yrkesforbryter og for øyeblikket den lykkelige innehaver av et titalls kilo gull. Etter et vellykket kupp ble Hemmo Siira, hans medsammensvorne, fengslet - men selv lever han et bekymringsløst luksusliv. Det nærmer seg imidlertid dagen for frifinnelse og Oiva kjenner at han begynner å bli engstelig. Hvordan vil Hemmo Siira, som allerede har drept flere mennesker, reagere når han skjønner at han har gått glipp av sin andel?
Juntunen flykter til den finske ødemarken, som viser seg å slett ikke være så helt øde. Men er Hemmo Siira på sporet?

Det var en kollega som lånte meg boka, men den ble liggende leeenge før jeg fant ut at jeg måtte lese den. Jeg angret ikke på det. Dette var mitt første møte med Paasilinna, men det blir neppe det siste. Han skriver godt, og boka jeg, ærlig talt, ikke hadde veldig tro på, var god. Gode menneskeskildringer og en smule "galskap", gjorde at jeg fikk gode lesestunder. ANBEFALES!

Årets andre utenlandske roman.


Bok #3; Hevneren (Anton Brekke #3) av Jan-Erik Fjell
Omtale: San Francisco, 1961. Den 17 år gamle norskættede Daniel «Danny» Larsen ankommer det føderale fengselet Alcatraz. Han er idømt en livstidsdom uten mulighet for prøveløslatelse for væpnet ran og drapsforsøk på en politimann. 33 år senere besøker et norsk kjærestepar det nå nedlagte fengselet. Der møter de den godt voksne amerikaneren, William. Han forteller dem historien om nordmannen han sonte sammen med mange år tidligere. 
Norge, nåtid. Etter en politirazzia på en ulovlig pokerklubb blir Anton Brekke degradert fra Kripos til ordensavdelingen i Fredrikstad. Anton og makkeren Magnus Torp er første patrulje på åstedet for et bestialsk drap. Drapet gjør det klart at det er en seriemorder på ferde. 
Hva er sammenhengen mellom disse drapene og den 50 år gamle historien om Danny? Anton Brekke tar saken.

Etter å ha hørt de to første bøkene om Anton Brekke på tur til og fra jobb før jul, fortsatte jeg etter jul. Fjell skriver godt, og det er ikke åpenbart hvem som er den skyldige før man kommer til slutten. Spennende bok, der vi også blir bedre kjent med Anton Brekke og kompanjongen hans. ANBEFALES.

Årets første krim, og første lydbok. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)