tirsdag 30. juli 2019

Bøker lest i 2019; #38

Bok #38 i 2019
ble
De som dödar drömmar sover aldrig
av 
Jan Guillou


Forlagets omtale: Nu är det 70-tal. Vänstervågen från 1968 ter sig närmast som en idyll jämfört med det krig som håller på att växa fram mellan Europas säkerhetstjänster och en alltmer splittrad vänsterrörelse. Det blir bokstavligen en fråga om liv eller död.
Eric Letang arbetar på dagarna som biträdande jurist på Henning Sjöstrands famösa advokatbyrå. Men på nätterna och fritiden ingår han i en hemlig säkerhetstjänst inom den vänster som försöker organisera försvaret mot en hela tiden aggressivare statlig fiende. Hans stora kärlek Gertrude verkar som advokat i Hamburg medan klimatet hårdnar och hon får uppleva hur hennes vänner undan för undan fängslas eller dödas.
I Sverige arbetar statens hemliga agenter efter västtysk förebild för att försöka provocera fram en öppen konfrontation mellan terrorister och staten. För den motståndsrörelse där Eric Letang ingår blir det ett allt farligare spel. Samtidigt som släkten Lauritzen växer och en ny generation föds.

Dette er den åttende boka i Jan Guillous serie om det store hundreåret, 1900-tallet. Når man har lest noen av dem, synes man at man bør lese resten også, selv om alle kanskje ikke er like interessante. 70-tallet er jo interessant i seg selv, - selv ble jeg født på begynnelsen av 10-året, og det skjer mye spennende som har betydning for vår hverdag i 2019. Likevel blir denne litt ... FOR politisk, eller FOR juridisk, eller ... jeg vet ikke. Muligens var det bare feil bok å lese som e-bok (som for meg stort sett betyr i senga før jeg skal sove). Muligens bør jeg lese den om igjen, selv om det neppe blir noe av. Det finnes alt for mange andre bøker jeg heller vil lese. 

Uansett da, så får man virkelig innblikk i mye av det som var en stor del av 70-tallet, som man ikke visste om den gangen, ganske enkelt fordi man var et barn, eller fordi handlinga i boka var fjernt fra det som skjedde i ei lita kystbygd på kysten av Midt-Norge på samme tid.


Åttende utenlandske roman, niende e-bok og fjerde bok på svensk.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)