lørdag 6. januar 2018

Bokåret 2017


For 2017 justerte jeg ned lesemålet mitt, fra 70 til 52
I 2016 brukte jeg mye tid på lesing, men for 2017 ønsket jeg å bruke tida mi litt annerledes. Jeg klarte det sånn delvis. Det ble 59 bøker, så jeg nådde målet, men klarte jeg å kutte ned nok på lesinga? Vel, - det er jo noen bøker færre på året, men i timer er jeg ikke sikker ... (Det positive er at jeg har brukt mer tid på å være ute og i bevegelse, da ofte med ei lydbok på øret.)

Jeg hadde som mål å lese 3 norske romaner, fra før 2013. Det klarte jeg! Jeg startet året med å lese Like østenfor regnet av favorittforfatteren Levi Henriksen, og det var en god start på året. I tillegg leste jeg Doppler av Erlend Loe; ei bok som har stått på vent i bokhylla lenge. Etter å ha lest den, skjønner jeg ikke hvorfor jeg venta så lenge med å lese den. Utrolig bra! I september var det forfatterbesøk av Simon Stranger på det lokale biblioteket, og da var det på tide å låne ei bok av han som jeg hadde hatt på leselista lenge. En fremmed i verden er ei fantastisk bok, og i år må jeg få lest noen av de andre bøkene hans.
Alle disse tre norske romanene er på topplista mi for året!! 

I tillegg hadde jeg som mål å lese 3 andre norske romaner, av litt nyere dato. Jeg fikk lest fire. Først ut var Innsirkling 3 av namdalingen Carl Frode Tiller. Til tross for at det var litt for lenge siden jeg leste de to første i trilogien, var det bra å få avsluttet historien om David. Litt lenger utpå året, fikk vi besøk på skolen av forfatteren Ingrid Storholmen. Da måtte jeg lese boka hun snakket om: Her lå Tirpitz. Interessant og annerledes. Etter det fikk jeg endelig lest Svøm med dem som drukner av Lars Mytting. En fantastisk historie - også den er på topplista for året. På slutten av året leste jeg Hvitt hav av Roy Jacobsen. Den kommer ikke på noen toppliste ...

Målet videre var å lese 3 norske klassikere. Det ble hele 5 - blant annet fordi en av elevene valgte å skrive særemne om en triologi jeg ikke hadde lest før; Christianus Sextus I, II og III (De første geseller, I hammerens tegn og Tårnvekteren) av Johan Falkberget. I tillegg leste jeg bok 3 og 4 i Juvikfolket (Storbrylluppet og I eventyret) av Olav Duun.

Jeg hadde som mål å lese 2 barnebøker, men det ble bare ei: Engelen i djevelgapet av Levi Henriksen. Det ble 3 ungdomsbøker i løpet av året, akkurat som planlagt: Så lenge himmelen er over jorda, også den av Levi Henriksen, og Ild og Nyckeln av Mats Strandberg og Sara B. Elfgren (førstnevnte bok på norsk, og den siste på svensk).

Jeg leser gjerne svensk, og derfor har jeg de siste årene hatt som mål å lese svenske bøker på svensk. Det er noe med å lese på originalspråket. I 2017 var målet 5 bøker. Jeg har plassert 3 bøker i den kategorien, men det blir ikke helt riktig, siden noen står under ungdomsbok eller krim. De tre er Äkta amerikanska jeans av Jan Guillou, Någonstans inom oss av Kajsa Ingemarsson og Akutbjällran av Karin Brunk Holmqvist

Når det gjelder utenlandske romaner, var målet å lese 10 bøker. Der leste jeg 8 bøker: Alfabethuset av Jussi Adler-Olsson ble den første, før jeg leste Sett ut en vaktpost av Harper Lee. Ei bok jeg hadde tenkt på lenge var Indias datter av Shilpi Somaya Gowda, og den falt virkelig i smak. Bienes hemmelige liv av Sue Monk Kidd kjøpte jeg av ei venninne, og den var skikkelig bra! En av de ti beste i år. Da ble En vannmelon, en fisk og en bibel av Christy Lefteri en større skuffelse. Heldigvis svarte Går, gikk, har gått av Jenny Erpenbeck til forventningene. Den forteller om flyktninger i Tyskland, og er på topplista mi for året! De syv søstre av Lucinda Riley ble hørt som lydbok og helt på slutten av året leste jeg Hjem til jul av Roisin Meaney, og det ble ei fin avslutning på året.
Jeg hadde planer om å lese en utenlandsk klassiker, men det ble ikke gjort. (Jeg regner ikke Sett ut en vaktpost som klassiker, siden det er så få år siden den ble utgitt - til tross for at den ble skrevet før klassikeren Drep ikke en sangfugl.)

Det ble ganske mange krimbøker i 2017. Jeg hadde planlagt å lese 8, men det ble hele 13:
Blodtåke, Våpenskjold og Banesår av Thomas Enger ble de første. Deretter leste jeg Sønnen av Jo Nesbø, siden en av elevene mine skrev særemne om boka. Hevneren av Frode Granhus ble neste krimbok (det er tragisk at forfatteren gikk bort så alt for tidlig, i året som gikk!). I løpet av året ble det 6 bøker av Hans Olav Lahlum: Katalysatormordet, De fem fyrstikkene, Kameleonmenneskene, Maurtuemordene, Haimennesket og Sporvekslingsmordet. I tillegg leste jeg Johan Theorins Rörgast (på svensk, på ferie i Sverige) og Hjerteknuser av Geir Tangen (som for øvrig har flere allusjoner til Lahlum). 

Jeg hadde planer om å lese 1 historisk roman eller dokumentar/biografi i 2017. Det ble 5.
Den første var Bobs bok av James Bowen. I skrivende stund irriterer det meg litt at jeg ikke har sett filmen om katten Bob og eieren ennå. Neste bok ble en "rar", liten roman: Ru av Kim Thúy, før jeg leste Å leve en drøm av Barack Obama. Den var meget interessant. Nok ei bok måtte leses i forbindelse med en elevs særemne: Kongens Nei av Alf R. Jacobsen. Jeg har ennå ikke sett filmen. Den siste biografiske boka, hørte vi som lydbok i ferien: Jesussoldaten av Anders Torp. En historie som griper en ...

I løpet av året ble det lest 2 novellesamlinger; Arbeidsnever av Jan Kristoffer Dale og Julestemning, som ble hørt som lydbok i Storytel-appen, og 1 diktsamling; Jan Erik Vold: Vokal ble hørt som lydbok, lest av forfatteren selv. 

Innimellom kan det være greit å lese noe som ikke krever så mye, og da blir det noen serieromaner. Av og til føles det litt som juks å skrive opp dem på leselista, for det går vanligvis veldig fort å lese dem. Null tid, null ettertanke. Det er kanskje ikke så pent å si det, men det er underholdning og avslapping og ikke så mye mer - men noen ganger trengs nettopp det. Jeg leste 5 bøker i Sønnavind-serien, av Frid Ingulstad, og 3 bøker i Tre søstre-serien av Bente Pedersen. Det ble to bøker færre enn de 10 planlagte.

Noe jeg slett ikke planla å lese, men som jeg er glad for at jeg leste, var tegneserier. Jeg kom over et utdrag i en antalogi utgitt av Foreningen Les!, som jeg fattet interesse for. Det ble to bøker av Riad Sattouf: Fremtidens araber I og II, og de er begge på topplista for 2017. Før helga oppdaget jeg at de har fått den tredje boka på biblioteket, så nå skal den lånes!!

Jeg nådde ellers målene for lydbøker (5 leste, mål: 3) og ebøker (16 leste, mål: 5). Noen vekslet jeg mellom å lese som ebøker og høre som lydbøker. Genialt å høre når man kjører bil, og lese som ebok før man sovner. Tre av bøkene ble også lest på nynorsk, som målet.


Mine favoritter fra 2017 er altså, i ikke prioritert rekkefølge:

  • Like østenfor regnet
  • Doppler
  • En fremmed i verden
  • Svøm med dem som drukner
  • Sett ut en vaktpost
  • Bienes hemmelige liv
  • Går, gikk, har gått
  • Å leve en drøm
  • Fremtidens araber I og II


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)