søndag 5. mars 2017

Bøker lest i 2017; Februar


Det ble fire bøker i februar. 
Ikke så mye som jeg tenkte, kanskje, siden jeg hadde ei uke vinterferie, 
men uansett ligger jeg foran lesemålet mitt for året. 
Planen er jo at jeg skal lese færre bøker i år, enn jeg gjorde i fjor
- fordi jeg skal bruke tid på andre ting også.
Med det i bakhodet, er fire bøker på en måned, og 10 bøker på 8 uker, helt ok.


Bok #7; Innsirkling 3 av Carl Frode Tiller
Forlaget omtale: Marius skal gifte seg med Julie, men set alt på spel. Han sender eit brev til David, som har mista hukommelsen, der han avslører ei hending som har fått store konsekvensar for dei begge. Davids ekskjærast Susanne kjenner seg svikta av David, og tar eit oppgjer med han og si eiga fortid i brevs form. I denne boka møter vi også David sjølv, nokre sommardagar i 2006 og på kontoret til psykiateren han går til. 

Med "Innsirkling 3" er eit storverk i norsk litteratur fullført. I tre bøker har Carl Frode Tiller sirkla inn ein mann som ikkje veit kven han er, og dei som har skrive til han. Gjennom ei rekke røntgenblikk på det psykologiske spelet mellom menneske, på ulike tiår og miljø, har Tiller skapt eit usedvanleg rikt og komplekst eventyr om det moderne Norge. Den siste brikka gir ikkje berre svaret - den vil også snu opp ned på alt du trudde du visste om David. 

Det er ei stund sidan eg las dei to første bøkene i trilogien, og eg var til å starte med redd for at eg måtte lese dei på nytt for å få samanhengen - men det gjekk bra. Dei to første bøkene likte eg veldig godt, så eg var litt spent på om den siste ville vere like god. Den skuffa ikkje. Eg trudde eg visste kven David var, og syntest eg hadde vorte godt kjent med han gjennom to bøker, men den David vi møter her er ein annan. Lesaren får nokre uventa overraskingar, - i alle fall eg. Og eg liker det. At ein kjenner seg igjen i miljø og på stader er sjølvsagt inga ulempe. ANBEFALAST!


Bok #8; Fremtidens araber - Barndom i Midtøsten(1978-1984) av Riad Sattouf
Forlagets omtale: Lille Riad vokser opp som barn av en syrisk far og en fransk mor i Libya og Syria. Faren er besatt av panarabismen og beundrer de store arabiske diktatorene Muammar Gaddafi, Saddam Hussein og Hafez al-Assad, symboler på modernitet og makt. 

Riads far har bare én ting i hodet, og det er at sønnen går på syrisk skole og blir en moderne og velutdannet araber – en fremtidens araber. Men kontrasten mellom de storslåtte drømmene og virkelighetens ufrihet, fordommer og grusomheter kunne knapt vært større. 

Gjennom barnets øyne får vi et tankevekkende innblikk i møtet mellom ulike kulturer, mennesker og livssyn.

Jeg kom over et utdrag av denne boka i antologien "Rein Tekst 2016", som er utgitt av Foreningen Les!, og den vekket nysgjerrigheten min. Da jeg oppdaget at de hadde boka på biblioteket, ble turen dit kort. Meget interessant om en kultur som er fjern for oss i Norge. En lærerik tegneserie for voksne, som jeg absolutt ANBEFALER videre. 


Bok #9; Fremtidens araber - Barndom i Midøsten (Del II: 1984-1985) av Riad Sattouf
Andre del av Fremtidens araber forteller om Riads første skoleår i farens landsby, Ter Maaleh i Syria. Undervisningen er preget av beinhard disiplin, koranlesing og patriotiske hyllester av nasjonen og presidenten. Gjennom Riads øyne får vi også et innblikk i en syrisk hverdag der tradisjoner og gamle skikker står sterkt. Livet kan være umenneskelig hardt og samtidig fullstendig surrealistisk. ANBEFALES!

Nå har jeg bare ett problem; jeg må vente til høsten eller noe sånt før del 3 kommer ut! 😒


Bok #10; Juvikfolke' - Storbryllopet av Olav Duun
Storbryllopet er den tredje boka om Juvikfolket, og denne skildrar forfallstida i Juvik-ætta. Gamle verdiar står for fall, ætt og jord blir avløyste av pengar og handel. Søstrene Åsel og Gjartru har kvar si haldning til det nye, og striden mellom dei toppar seg i dobbeltbryllaupet dei held for borna sine.

Det var ei stund sidan eg las den andre boka, og det gjorde at det tok ei tid før eg hugsa kven dei ulike personane var og kva dei hadde med kvarandre å gjere. Ein bør kanskje lese alle bøkene etter kvarandre, men no vart no ikkje slik denne gongen. Det har vore litt vanskeleg å få tak i bøkene i papirutgåva, men dei er å låne via EBokBib-appen til biblioteka, så eg las denne som e-bok.

Om du synest om gamle klassikarar på nynorsk, ANBEFALAR eg denne.



To av bøkene er den tredje boka i en serie; både Innsirkling og Storbryllopet. 
Den ene avslutter serien, mens den andre er omtrent midt i. 
Siden det egentlig er litt for lenge siden jeg leste de to første, i begge seriene, 
ble kanskje ikke leseopplevelsen slik den kunne ha vært.
Men begge er bøker jeg kan anbefale videre.

De bøkene som nok gjorde sterkest inntrykk på meg i februar,
 er nok de om Fremtidens araber
Problemet med dem er at jeg igjen må vente med å lese bok 3.
Den er nemlig ikke utgitt på norsk ennå. Og det er skikkelig dumt!
Fantastiske tegneserier som er lærerike og interessant.
ANBEFALES!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)