mandag 22. februar 2016

Bøker lest i 2016; Januar

I 2015 har jeg vært dårlig til å skrive om bøkene etter hvert som jeg har lest dem. Det resulterer for eksempel, som i dag, i 3 innlegg om bøker jeg leste på slutten av året, altså for to måneder siden.
Så nå vil jeg i stedet forsøke å skrive om bøkene jeg har lest for hver måned, som et slags samleinnlegg. :-) Tiden får vise om det fungerer.
Jeg begynner i hvert fall med januar 
- da leste jeg 8 bøker.



De 8 bøkene er:
Fasandreperne av Jussi Adler-Olsen; "ryselig" god, dansk krim. En skikkelig pageturner som anbefales for de som liker spenning - men kanskje ikke for sarte sjeler.

Dikt og fanteri av Mange Larsen er ei varm og fin diktsamling, skrevet av en mann med mye livsvisdom. De eldste diktene er fra 50-tallet, men sannelig har de mye å si til mennesker av i dag også. Jeg brukte ett av diktene i en analyseoppgave på vg3 i januar, og når tøffe gutter forteller at de blir truffet midt i hjertet av et dikt - de som egentlig ikke liker dikt - da har forfatteren nådd fram med budskapet sitt, tenker jeg. 

Nær nok av Erna Osland er ei novellesamling for ungdom, skrevet på nynorsk. Alle novellene handler om hvordan unge mennesker er bundet til foreldre og venner, samtidig som de vil leve selvstendige liv. Brukte ei av novellene i en analyseoppgave på vg3, og den falt i smak blant ungdommene der. Anbefales for både unge og foreldre med ungdom i huset.

Halvgudene 2 og 3 (Svart regn og Arven etter Maél) av Mari Moen Holsve, er del av trilogien om trillingene Dina, Balder og Thea som er halvguder fra det mystiske øyriket Tiladnen. Norsk fantasy for barn og ungdom, som jeg kom over mer ved en tilfeldighet. Anbefales fra 10-12-åringer, men bøkene har også litt å si til voksne med et åpent sinn.

Sønnavind 77 og 78 (Redningsmannen og Glimt av håp) av Frid Ingulstad, er underholdning og avslapping i god forening. Anbefales når du vil koble av og kanskje drømme deg bort fra hverdagen.

Botticellis hemmelighet av Marina Fiorato blander nok en del klisjeer; kjærlighet mellom ei hore og en munk, og problemer de må gjennomgå, ikke bare for å få hverandre, men også for å løse mysteriet rundt et kjent maleri. Her møter vi både ukjente og kjente karakterer fra 1400-tallets Italia, og noe av det historiske stemmer nok. En liten murstein av ei bok, men forholdsvis lettlest. 


Det var bøkene fra januar. 
Favoritten denne måneden er nok Dikt og fanteri
for den byr på opplevelser både mens den leses, 
og gjennom ettertanke...

1 kommentar:

  1. Smart måte å holde litt liv i bloggen, når det blir lenge mellom hver gang en skriver. Gøy å se deg på banen igjen. Av dine bøker i januar har jeg lest Adler-Olsen og Fiorato. Likte dem godt begge to. Ser du har begynt på Brobyggerne, håper du koser deg i frosten på fjellet mellom Oslo og Bergen, en fascinerende serie!

    SvarSlett

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)