mandag 22. februar 2016

Bøker lest i 2015; #57

Bok #57 i 2015
ble
HALVGUDENE
av Mari Moen Holsve


Forlagets omtale: En dag blir livet brått snudd på hodet for trillingene Dina, Balder og Thea. Fra en monoton skolehverdag kastes de hodestups ut i en fremmed verden hvor ingenting er som det synes. Ikke engang trillingene selv!

Med dramatikk, ukjente farer og en god dose humor får vi her begynnelsen på en fantasyhistorie som inneholder både det kjente, det spennende, episke, overnaturlige og herlig uforutsigbare. 


  
Jeg kom egentlig over boka ved en tilfeldighet mens jeg lette på Storytel etter nyere barne- og ungdomsbøker. Siden omtalen virket lovende og jeg manglet noen barne- og ungdomsbøker på leselista mi for 2015, fant jeg ut at jeg skulle gi den en sjanse. Fra før av har jeg lite erfaring med norsk fantasy - og for så vidt med fantasy-sjangeren generelt. Det er ikke den type bøker jeg har lest mest av, selv om det har blitt noen. 


  
Ved siden av å være bra lesestoff for de eldste barna/yngste ungdommene, har den faktisk ett og annet å si til mer voksne lesere. Jeg fant noen gullkorn. 
For eksempel i kapittel XIV(14)- Ramne:
 "Forbundet er de onde, og vi er de snille. Eller hva?" (...) "Nå skal dere høre på meg et øyeblikk," sa han rolig. "Det dere må huske på, er at folk av Forbundet ikke er onde, den slags eksisterer kun i eventyr. Ingen er onde, og ved å si sånt, selv om fienden, er man ett skritt nærmere å bli som dem. Dette er mennesker, vanlige, hverdagslige mennesker, som har en helt annen virkelighetsoppfatning enn oss, og som følge av dette mener og gjør ting vi ikke kunne tenke oss i våre villeste fantasier. Men ved å kalle dette ondskap, mørkets makter og så videre, ved å kompromissløst hate det, forkaster vi muligheten av at de kan forandre seg og bli bedre personer."

På mange måter tar boka for seg ulike utfordringer og problemstillinger som unge i dag kan kjenne seg igjen i og forstå. Selv om handlinga er lagt til en annen virkelighet er emnene som tas opp aktuelle og reelle. Boka er den første i en trilogi. Jeg har lastet ned de to siste også, og er godt i gang med nr. 2.

Jeg anbefaler boka, for barn fra 10-12 år opp til voksne med evne til å tenke litt annerledes. :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)