mandag 31. desember 2012

Bøker lest i 2012; # 45

Bok nr. 45 i 2012 ble nok ei e-bok(den 7. e-boka i år); Panserhjerte av Jo Nesbø.
Jeg begynte på boka i begynnelsen av desember, men etter noen kapitler ble den liggende på vent på telefonen. Mye annet å gjøre, en del annet å lese, men så var det noe med å fullføre det jeg hadde begynt på før årsskiftet.

Dette var faktisk min første Nesbø-bok, og jeg hadde følgelig ikke lest noen om Harry Hole før. Jeg burde sikkert lest de foregående bøkene før jeg begynte på denne, men nå ble det ikke slik.

I denne boka er Harry sliten og har gjemt seg i Hong Kong, delvis i opiumsrus, for å glemme den tøffe "Snømannen"-saken, da han oppsøkes og bringes hjem. Han kommer etter mye overtalelse tilbake til et Oslo der det ser ut til at en ny seriemorder er løs og dreper unge kvinner, samtidig som Harrys far ligger for døden på Rikshospitalet.
Harrys hjelp er ønsket i denne vanskelige saken, der han i tillegg til å jakte en morder må kjempe en intern kamp mot Kripos.

Boka er spennende, og Nesbø skriver på en slik måte at man ganske enkelt må lese seg gjennom side etter side, for å komme gjennom bokmursteinen(selv på e-bok) for å få svaret på gåten. Eller gåtene.
For historien er innfløkt, og løsningen holdes skjult og gjemt, og de soleklare svarene tåkelegges, før løsningen blir presentert. Det er godt driv, og godt språk og et spennende plott - eller... 

Av og til føles det som om historien og handlingen dras ut litt for lenge og litt for mye. Løsningen er jo for så vidt enkel, men pakkes inn i mange lag av bomull, og det blir litt for mye. Til tider blir  jeg mer opptatt av å sjekke hvor mange sider det er igjen, enn å nyte framdriften og spenningen. 
Det ER jo spennende, men det blir for komplisert, og politimann-klisjéene blir for mange. I den grad at jeg faktisk er usikker på om jeg gidder å lese flere Harry Hole-bøker...

Spennende: ja, jøss bevares
Bra krim: joda
Pageturner: Absolutt
Men - grei underholdning, som gir litt spenning. Ut over det... tja: Litt kjedelig og forutsigbart, faktisk. Et par dager etter at jeg leste den ferdig sitter jeg ikke igjen med særlig mye, dessverre.
Altså; ikke årets "höjdare".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)