søndag 3. november 2019

Bøker lest i 2019; #49

Bok #49 i 2019
ble
Drømmeløs
av Jørgen Brekke

Forlagets omtale: En 250 år gammel vuggevise som bringer evig søvn. En drøm verdt å drepe for.
I 1767 rømmer en fattig visesanger fra Stockholm etter å ha fornærmet datteren til en av byens mektige menn. Samme år finner den fordrukne og kranglete politimesteren Nils Bayer et nakent mannslik i fjæresteinene utenfor Trondheim.
Vinteren 2011 blir en ung kvinne funnet drept på Kuhaugen i samme by. Drapsmannen har fjernet strupehodet til offeret, og en spilledåse med en ukjent melodi er plassert på kvinnens bryst. Så forsvinner en ungjente på seksten år fra sitt hjem, og etterforsker Odd Singsaker frykter at de bare har kort tid på seg før også hun blir et offer for mannen med spilledåsene.
Forbrytelsene er adskilt i tid med nesten 250 år. Men én ting ser ut til å knytte sakene sammen: den spinkle melodien fra spilledåsen.

Jeg leste den første boka om Odd Singsaker for flere år siden, og har mange ganger tenkt på at jeg skulle ha lest dem som har kommet etterpå. Det har blitt med tanken; for mange bøker, for lite tid. I behov av å rydde litt (i tankene, men også i bokhylla), har jeg tatt meg tid til å se på hvilke bok"serier" jeg har begynt på, hvilke bøker jeg faktisk har, eller har lest, og hva som står igjen av de forskjellige seriene. Bøkene om Odd Singsaker har vært blant dem, og nå prøver jeg å få lest ei og ei bok, etter hvert som de ble utgitt. 
Brekke skriver godt, og dette er spennende til siste slutt. ANBEFALES! - om du liker krim da.
Dette ble krimbok nr. 19 i år, og den 12. e-boka. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)