tirsdag 6. august 2019

Bøker lest i 2019; Februar

I februar fullførte jeg fire bøker; en norsk klassiker, en fantasy for barn, en nynorsk ungdomsroman og en ny, norsk roman.



Bok #4; Losen og hans hustru av Jonas Lie
Jonas Lie er nok den minst kjente av de fire store forfatterne i norsk (realistisk) litteratur, men jeg fikk virkelig sansen for han etter å ha lest De framsynte da jeg studerte norsk. Losen og hans hustru har ligget i den digitale bokhylla mi lenge, da jeg endelig bestemte meg for å lese den på starten. Jeg leste den som e-bok i Storytell-appen.

Omtale av boka, som ligger på nettet, er temmelig kort: Losen Salve flakker om på havet fordi ungdomskjæresten, Elisabeth, er blitt forlovet med en annen. Hun skjønner fort at forlovelsen var et feilgrep, og bryter den.

Lie er kjent som sjødikteren framfor noen i norsk litteratur, og Losen og hans hustru, er en av sjøfortellingene hans. Handlingen er stort sett lagt til Sørlandskysten og øyene utenfor Arendal. Av boktittelen forstår vi at Losen Salve og ungdomskjæresten etter hvert gifter seg, og vi får innblikk i både tiden før ekteskapet, og mens de er gift. 

Årets første norske klassiker, andre e-bok.


Bok #5; Smaragdatlaset av John Stephens
Dette er første bok i en serie på tre, og sjangeren er fantasy for større barn. En av elevene mine i fjor ønsket å skrive fordypningsoppgaven sin om disse bøkene, og da måtte jeg lese dem, for å kunne vurdere oppgaven riktig. 

Forlagets omtale: Det er en snøtung vinterkveld. Tre små barn blir jaget fra hjemmet sitt av mørke og ubarmhjertige krefter. Ti år senere er Kate, Michael og Emma ikke på noen måte nærmere sannheten om hva det var som splittet familien. Svaret finnes i et magisk atlas.

Spekket med handling, humor og sterke følelser er Smaragdatlaset det første steget på reisen Kate, Michael og Emma legger ut på. Reisen fører barna til underlige og svært farlige land, og til steder dypt inne i dem selv. Dette er begynnelsen på historien om tre barn som prøver å redde familien sin, og som underveis får et enda større oppdrag: De må forsøke å redde verden.

Årets første barnebok, tredje e-bok.


Bok #6; Engel i snøen av Anders Totland
Denne boka stod på pensumlista for nynorskstudiet jeg tok siste skoleår, og jeg valgte å jobbe med den i vg3-klassen min. Dette er ei tynn, lita bok på ca. 70 sider. Den er på nynorsk, men veldig lettlest, og passet godt for klassen min, der ca. 1/3 hadde fritak fra vurdering i nynorsk. Engel i snøen er kanskje beregnet for et yngre publikum, men boka har så mange lag, at den fint passer til eldre ungdom og voksne også. 

Boka har en ukjent forteller; leseren får ikke vite om hovedpersonen er gutt eller jente, eller hvor gammelt vedkommende er. Dette gjorde at elevene kunne tolke boka på forskjellige måter. I tillegg er det en veldig åpen slutt, som frustrerte noen, men da jeg gav dem muligheten til å dikte videre, eller skrive om sine tanker rundt boka, fikk jeg utrolig mange fine tekster tilbake. 

Egentlig synes jeg ikke omtalen av boka hos forlaget klarer å formidle det både jeg og elevene mine satt igjen med etter å ha lest den. Derfor må jeg bare oppfordre til å lese den selv. ANBEFALES!!

Årets første ungdomsroman, første nynorskbok


Bok #7; Leksikon om lys og mørke av Simon Stranger
Jeg har etter hvert lest mange av Simon Strangers bøker, men dette er den første "voksenromanen. 

Forlagets omtale: Hva fikk den beskjedne skomakersønnen Henry Rinnan til å bli en av norgeshistoriens mest forhatte skikkelser? Og hvorfor skulle en jødisk familie velge å flytte inn i hovedkvarteret til Rinnan etter krigen, i huset som ble stående som selve symbolet på ondskap?
Da forfatter Simon Stranger får vite at hans kones familie har bodd i huset der Rinnanbanden holdt til, det beryktede Bandeklosteret, begynner han å grave frem historien til Komissar-familien, både de som overlevde, og de som ble drept. Arbeidet stiller ham overfor menneskeheten på sitt mørkeste, og romanens nedslag i livet til Henry Rinnan viser hvilke konsekvenser ydmykelser, utenforskap og sinne kan få. Samtidig vokser en annen fortelling frem, om overlevelse, samhold og hvordan leve videre.

Dette er en bok som tar for seg vonde temaer på en vakker måte. Inndelingen i kapittel etter alfabetet, er spennende, og historien til de ulike menneskene flettes sammen på en god måte. ANBEFALES på det varmeste!


Årets første nyere norske roman


Av februars bøker vil jeg framheve Engel i snøen og Leksikon om lys og mørke,
av to fremragende norske forfattere!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)