søndag 28. juli 2019

Oppdatering; bøker 2018 - del 2

Bloggen min har hatt pause lenge, og delvis også lesinga. Det vil si, jeg har ikke lest så mye som jeg har brukt å gjøre. I fjor nådde jeg heller ikke lesemålet mitt på 52 bøker. Det ble 48, og en kort liten omtale av de siste 9 bøkene kommer her. De ble alle fullført i løpet av desember - som må sies å ha vært en grei lesemåned. 




Bok #40; Tysteren (Anton Brekke #1) av Jan-Erik Fjell
Den første boka om Anton Brekke hørte jeg på som lydbok på vei til og fra jobb. Dette er vel en typisk Nordic Noir, med den litt slitne etterforskeren med problemer på hjemmebane, som går litt utenfor regelboka. Likevel vekker han jo en viss sympati, så man får lyst til å lese mer om ham. Spennende plott. Anbefales. 

Om boka: Da Fredrikstads rikeste mann blir drept, kommer overbetjent Anton Brekke fra Kripos til byen for å lede etterforskninga. Sammen med politistudenten Magnus Torp begynner han å rulle opp flere historier som viser seg å ha sammenheng med drapet på en tyster som mafiaen i New York får utført på 1960-tallet. 


Bok #41; Englenes sorg (Gutten #2) av Jón Kalman Stefánsson
Andre bok i trilogien om Gutten. Jeg lånte den i eBokBib-appen først, og siden jeg stort sett bare leser e-bøker på senga før jeg sovner, tar det sin tid å fullføre ei bok. Etter hvert kom hele trilogien på tilbud som paperback hos Libris, så da gikk lesinga litt fortere. Likevel tok det et par måneder til sammen... Som første bok, krever den litt av leseren.

Om boka: Noen ganger er tiden en forbannet plage. Den gir oss alt - bare for å ta alt tilbake fra oss med det samme. Englenes sorg er en frittstående fortsettelse av Stefánssons mesterverk Himmelrike og helvete, men kan like gjerne leses på egen hånd. Det er tre uker siden nå at Gutten kom til byen med en bok i ryggsekken, og for hver dag som går øker avstanden til den han var før. Sammen med Jens postmann må han gå over til Vinterstranden. Det er slutten av april, og snøen faller overalt, bygger bro mellom jord og himmel, sletter ut landskap og retninger. Hvis Djevelen selv har skapt noe i verden må det være snøstormer i fjellene, i vinden. 


Bok #42 og #43; Sønnavind 92 - Urolige dager og Sønnavind 93 - Tomt hus av Frid Ingulstad
Serieromaner leses kun for underholdningens del, - og fordi svigermor låner meg bøkene. Helt grei underholdning, og man begynner jo å kjenne familien til Elise etter mer en 90 bøker.

Om Urolige dager: Henrik og Julie krangler oftere og oftere. Julie blir lett rasende og flykter ut rett som det er, og Henrik begynner å fundere på hvor lenge han og barna kan holde ut.

Elise bekymrer seg for flere i familien og føler ofte at problemene vokser henne over hodet. Hun prøver å si til seg selv at det meste går bra til slutt, men det er ikke alltid så lett …

Om Tomt hus: Elise inviterer til selskap på fødselsdagen sin, og føler en stor takknemlighet for sin store og kjære familie. Tenk at de er så mange! Så heldige hun og Johan har vært! Men når Johan legges inn på sykehus like etter, blir ensomhetsfølelsen desto sterkere …
Hun savnet Johan, klarte ikke å venne seg til å være alene i huset. Hun savnet stemmer, dører som gikk opp og ble smelt igjen, latter, liv og røre. «Jeg egner meg ikke til å være alene,» sukket hun høyt. Hun var født til å ha en stor familie rundt seg, mange å ta seg av, mange å dekke på til. Noe så stusslig som en ensom tallerken på bordet, bare en skje, kniv og gaffel. Det var ikke noe hyggelig å tenne et stearinlys engang.


Bok #44; Anger av Arnaldur Indridasson
Hørt på som lydbok. Savner Erlendur, men Sigurdur Oli er en god stand-in.

Om boka: Vennetjenester er ikke noe for politietterforskere. Det får Sigurdur Oli erfare i Anger. En kompis av ham har et vennepar som presses for penger. Sigurdur Oli går med på å kontakte Sigurlina og Ebeneser, paret som står bak utpressingen. Da han ankommer hjemmet deres, finner han Sigurlina død. En mann med balltre flykter fra åstedet. Men dette er bare én av flere utfordringer for Sigurdur Oli. Han har flyttet fra kona, Bergtora, og hans far er alvorlig syk. I tillegg oppsøkes han av en sliten og stakkarslig alkoholiker som har opplysninger om pedofile overgrep. 


Bok #45; Skyggerom (Anton Brekke #2) av Jan-Erik Fjell
Andre bok om Anton Brekke, og her får vi se litt nye sider av "helten. Hørt på som lydbok til og fra jobb. Anbefales.

Om boka: Det er snart jul og den småkriminelle Bernandas fra Litauen kjører inn i Norge med en forseglet last, på oppdrag fra den russiske gangsterbossen Doskino. Kontakten som skal overta lasten, dukker aldri opp ved den avsidesliggende hytta ved Fredrikstad .. Når Bernandas oppdager hva slags «varer» han har smuglet, skjønner han at han selv er i fare og får panikk. Neste dag blir den eldre læreren Viggo Holm funnet død i sitt hjem i Sarpsborg, brutalt knivmyrdet. Det viser seg at Holm og Bernandas´ kontakt er samme mann. En motvillig Anton Brekke blir satt på saken. Parallelt med etterforskningen følger vi Bernandas´ stadig mer desperate kamp for å komme seg ut av den skvisen han er i, strandet i et fremmed land og klemt mellom en mordetterforskning og trusler fra bakmannen i Litauen.


Bok #46; Menneskets hjerte (Gutten #3) av Jón Kalman Stefánsson
Den tredje boka i trilogien om Gutten leste jeg raskere enn de to første. Bøkene er velskrevne, men ikke direkte lett-leste, og de krever at du tar deg tid ... 

Om boka: Det heter seg i en gammel arabisk tekst at mennesketshjerte har to kamre. Det ene for lykke. Og det andre for fortvilelse. Fordi det er to kamre, er det også mulig å elske to personer på samme tid. Den muligheten gir kroppen oss. Men samvittigheten stritter imot. Det gjør livet vanskelig å bære innimellom. Gutten bor i landsbyen nå, hos Gertrud. Gertrud er en egensindig kvinne, hun slåss hele tiden for sin selvstendighet, hun slåss mot makten og kjøpmennene, hun slåss for seg selv. I landsbyen handler alt om fisket. Men de nye tidene kommer også, dampskipet kommer, telefonen kommer, nye tanker kommer, språk og ord som ingen har hørt før kommer, med bølgene. Menneskets hjerte er en bok om kjærlighet og frihet. Hva er det å elske og å bli forelsket? spør gutten. Og hvem skal man egentlig velge?


Bok #47; Død manns tango av Geir Tangen
Denne forhåndsbestilte jeg rett fra forfatteren, etter å ha lest de første bøkene om Viljar og Lotte. Likevel ble den stående litt for lenge i bokhylla mi. Da jeg først fikk tatt den fram, var den utlest på et par dager. Godt driv i historien, som gjør den til en "sidevender". Slutten ... vel, den skal jeg ikke si noe om her. ANBEFALES!

Om boka: Journalist Viljar Ravn Gudmundsson og politietterforsker Lotte Skeisvoll befinner seg i sine livs verste mareritt. Den stille vestlandsbyen Haugesund rives opp fra sensommerdvalen av en rekke grusomme dødsfall. Noen har ønsket å se disse menneskene lide, mennesker som en gang delte en ungdom sammen. Samtidig føler Lotte at morderen også nærmer seg henne. På samme tid må Viljar og Lotte ta et helt umulig valg: Innrømme at de sto bak drapet på nynazisten Geirmund Bakken samme vår, eller la en hjemvendt fremmedkriger ta straffen for det de selv har gjort.


Bok #48; Alt det lyse og alt det mørke av Brynjulf Jung Tjønn
I løpet av desember forsøkte jeg virkelig å få lest nok til at jeg nådde lesemålet mitt, men det gikk ikke helt. På tampen av året, lette jeg etter bøker på Storytel som var korte og snarleste, helst på nynorsk. Da kom jeg over Alt det lyse og alt det mørke, og på årets siste dag, fikk jeg også min fineste leseopplevelse. En vanskelig historie, fortalt på en vakker måte. ANBEFALES varmt.

Om boka: Opningsscena er som saksa frå ein tv-serie. Gravide Hildegunn oppsøker mor si, ustabile Vibeke, for første gong på mange år. Slik blir vi kasta inn i forteljinga om Vibeke og hennar oppvekst i ei vestlandsbygd. Gradvis nærmar vi oss ei dramatisk hending som pregar dei begge. Alt det lyse og alt det mørke handlar om å forstå og leve med fortida — formidla i eit vakkert og sanseleg språk. 


Da er jeg klar for å skrive litt om de bøkene jeg har lest så langt i 2019.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)