fredag 3. august 2018

Bøker lest i 2018; #28

Bok #28 i år ble 
DEN SISTE 
av Trygve Skaug.

På bokas bakside står det: I denne boka finner du mikrolitteratur. En haug bittesmå dikt om sånne ting som er viktig å si før det for sent. 
Og det er helt sant ...

Jeg fikk for alvor opp øynene for Trygve Skaug i fjor en gang, etter et tips fra en kollega (som for øvrig gikk på folkehøgskole sammen med Trygve en gang i tiden). 

Låtskriveren, musikeren og poeten Trygve Skaug har gitt ut tre soloalbum og fire diktsamlinger, og hans tekster treffer meg gang på gang.
Selv om jeg nå kan si å ha lest boka fra perm til perm, er det vanskelig å si at jeg er ferdig med den. Dette er ei sånn bok, med sånne tekster, som man kan ta fram igjen og igjen. En smakebit fra side 81:

Du spør
hvordan det går
og jeg lurer på
om jeg en dag
skal fortelle deg
at jeg ikke vet
hvordan kan jeg
forklare hva jeg har inni
når det er så mørkt
at jeg ikke ser
hva som er hva
jo takk
det går fint


Jeg må nok lese de tre første diktsamlingene også... 
Om du ikke har lest noe av det han har skrevet, så bør du gjøre det nå.
Han har noe for alle aldersgrupper og livssituasjoner.
ANBEFALES!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)