lørdag 10. mars 2018

Bøker lest i 2018; februar

I februar fullførte jeg bare to bøker. 
Det er lite, men jeg har flere på gang i mars ... 


Bok #4; Mitt liv med humler av Dave Goulson
Fra bokas bakside: Som barn var biolog Dave Goulson nesten besatt av alle former for natur- og dyreliv. Han samlet på alle typer insekter, men det var humlene som fascinerte ham aller mest. I Mitt liv med humler forteller Goulson om sine eventyr og oppdagelser i sitt liv som forsker og ekspert på nettopp humler, på en måte som er så full av humor og smittende vitebegjær at man ikke kan gjøre annet enn å la seg rive med. 
Fra barndommens oftest mislykkede eksperimenter til den voksne forskerens banebrytende oppdagelser om humlene, deres gåtefulle liv og ikke minst deres mystiske forsvinning, fører Goulson oss ut i naturen, naturhistorien og vitenskapen. På underholdende og uanstrengt vis belyser han ukjente og uante sammenhenger i insektenes og plantenes globale mikrokosmos, som er like fantastisk som det er skjørt.
Mitt liv med humler er en underholdende og grenseløs kjærlighetserklæring til en liten, men betydningsfull skapning. Med sterkt engasjement og varme forteller Goulson alt som er verdt å vite om humler - og litt til. 

Jeg fikk låne boka av en kollega: "Denne skulle du sikkert ha lest!" Ja, jeg tok den med hjem, men så ble den liggende til nå på nyåret. Da jeg virkelig leste baksideteksten, ble jeg først bittelitt skeptisk. For dette er jo faktisk ei fagbok om humler. Likevel tenkte jeg at jeg fikk gi den en sjanse. Det var i hvert fall en avveksling fra de andre bøkene jeg leste like før. (Jeg trenger variasjon.) Da jeg begynte å lese forsvant skepsisen. Boka er rett og slett meget godt skrevet, med masse humor. Samtidig går Goulon inn i det vitenskapelige og naturhistoriske, uten at det er verken tørt eller kjedelig. Og jeg - jeg ser en skaper bak alt. Alt passer jo så perfekt sammen! Alle er vi avhengige av at alt i naturen fungerer. Og den lille humla (noen vil si at den er stor), er utrolig viktig! Til sommeren skal jeg følge med på humlene i hagen og plante humlevennlige blomster. ANBEFALES!!


Bok #5; Ingen vil savne deg av Michelle Gagnon
Forlaget omtale: Seksten år gamle Noa har vært et offer for systemet helt siden foreldrene hennes døde. Nå lever hun på siden av samfunnet og stoler ikke på noen, mens hun bruker sine hackerkunnskaper til å holde seg i sikkerhet, anonym og alene. Men da Noa våkner opp på et bord i en tom lagerbygning med intravenøst drypp i armen, uten å huske hvordan hun havnet der, begynner hun å ønske at hun hadde hatt noen til å hjelpe seg.
Så dukker Peter Gregory opp. Peter er i slutten av tenårene. Han har rike foreldre og er leder for en hackerallianse, og han trenger folk med Noas kunnskaper på laget. Spesielt etter at et lyssky selskap som kalles AMRF begynner å true ham på livet for alvor.
Men det Noa og Peter ikke innser, er at Noa sitter med nøkkelen til en grusom hemmelighet, og det finnes folk som vil gjøre hva som helst for å bringe henne til taushet for godt.

De som liker Stieg Larssons Millenium-trilogi, vil sluke historien om Noa, en yngre utgave av Lisbeth Salander.

Denne boka leste jeg fordi en av elevene mine brukte den i særemnet sitt. Siden jeg ikke kjente denne boka fra før, måtte jeg ganske enkelt lese den for å vite hva hun skulle snakke om. Denne boka har flere lag, og temaene som tas opp er aktuelle og tankevekkende. Er det virkelig sånn at det finnes mennesker ingen vil savne? Det er både samfunnskritikk og samfunnsengasjement i denne boka, som er verdt å få med seg.
Nå er det to bøker til i serien, og jeg tror kanskje at jeg må lese dem også. Jeg må jo finne ut hva som skjedde videre med Noa og Peter... 
ANBEFALES for ungdom og de som liker spennende (ungdoms)bøker. 


Det ble to veldig forskjellige bøker i februar, og det går ikke an å sammenligne dem.
Begge er gode, men de når kanskje ut til litt forskjellig publikum.
Jeg likte begge to godt!
Tror kanskje jeg rangerer Mitt liv med humler et lite hakk foran Ingen vil savne deg ...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)