søndag 12. november 2017

Bøker lest i 2017; oktober

Jeg hadde planer om å lese litt færre bøker i år enn i fjor, 
og hadde som mål å lese ei bok i uka. 
Det ble 5 bøker i oktober også, 
og med det har jeg passert årets lesemål. 
Jeg kunne selvfølgelig ha latt være å lese noe mer resten av året - men det får jeg ikke til ... Det er jo så mange bøker jeg skulle ha lest!


Bok #49; Sporvekslingsmordet av Hans Olav Lahlum
Forlagets omtale: En 17 år gammel skiløper blir funnet skutt i sporet under siste etappe av en stafett i Holmenkollen. Udåden skjedde i åpent lende, men uten vitner. Politietterforskeren Kolbjørn "K2" Kristiansen har fått en ny brysom sak å bryne seg på. Sporvekslingsmordet er en tankevekkende familiehistorie om et adoptivbarn fra 1970-tallets Norge, og samtidig et nytt klassisk krim-mysterium i serien om K2 og Patricia.

Dette er i hvert fall så langt, den siste boka om K2 og Patricia. Jeg håper det blir flere, for nå henger historien om dem litt i løse lufta, synes jeg. Ut over det var også dette underholdende og spennende krim. ANBEFALES

Hørt som lydbok i Storytel-appen.


Bok #50; Sønnavind 87 - Bedrageren av Frid Ingulstad
Fra bokas bakside: Elise kommer ut for en ulykke og havner på Ullevål sykehus. Ikke før er hun er kommet hjem igjen, må hun pleie Magda, lete etter Jostein og ikke minst få Hilda til å forstå at hun blir lurt. Til slutt går sannheten opp for Hilda, og hun bestemmer seg for å kaste ut sin nye leieboer.

Underholdning og noe å slå ihjel tida med...


Bok #51; Ild av Mats Strandberg og Sara B. Elfgren
Fra bokas bakside: De utvalgte skal begynne i andre klasse på videregående. Hele sommerferien har de holdt pusten og ventet på demonens neste trekk. Men trusselen kommer fra et sted de ikke kunne ha forutsett. Det er tydelig at noe er veldig, veldig galt i Engelsfors. Fortiden veves sammen med nåtiden. De levende møter de døde. De utvalgte knyttes stadig nærmere hverandre og blir nok en gang minnet på at magi verken kan lindre ulykkelig kjærlighet eller reparere knuste hjerter. 

Nå var det lenge siden jeg leste den første boka i serien, og jeg måtte lese meg inn i handlinga igjen. Jeg er kanskje ikke i målgruppa for denne boka, eller denne type litteratur, men som norsklærer synes jeg det er viktig å kjenne til det elevene mine liker å lese. Og denne er jo spennende da. Den fenger kanskje ikke like mye som Sirkelen (den første boka) men nok til at jeg nå hører siste bok i serien som lydbok.


Bok #52; De syv søstre av Lucinda Riley
Forlagets omtale: Maia D'Apliése og hennes fem søstre er samlet i barndomshjemmet Atlantis, et vakkert og tilbaketrukket slott ved Genèvesjøen. De har akkurat fått vite at deres elskede far, den sky mangemillionæren som de bare kaller Pa Salt, er død. 
Maia og søstrene hennes ble alle adoptert av Pa Salt som spedbarn, og nå har han etterlatt et spor til hver av dem som skal lede dem tilbake til deres opprinnelige opphav. Maias ledetråd fører henne til den andre siden av kloden, til et forfallent herskapshus i Rio de Janeiro i Brasil.

Dette er ei bok jeg har hørt mye positivt om, og jeg har lest flere bøker av Lucinda Riley tidligere, som har truffet meg. Denne traff meg kanskje ikke like mye som for eksempel Orkideens hemmelighet, men det kan komme av flere ting. Forventningene var nok rimelig høye. I tillegg hørte jeg den som lydbok, til og fra jobb eller mens jeg har gått tur. Det gjorde kanskje at jeg ikke fikk samme "flyt i lesinga" som jeg ville ha fått ved å lese sjøl. Men for all del; jeg liker historien og vil gjerne vite hvordan det går med de andre søstrene, så jeg kommer sikkert til å få med meg de neste bøkene i serien også. I tillegg har jeg lært mye om Rio som jeg ikke visste fra før. ANBEFALES!

Denne hørte jeg som lydbok i Storytel-appen.


Bok #53; En fremmed i verden av Simon Stranger
Bokomtale: Seksten år gamle Noah bor i et av Cape Towns bedre strøk. Han er en svart adoptert gutt, i en hvit verden, et barn av det nye Sør-Afrika - regnbuenasjonen. Men likevel tvinger spørsmålet seg fram: Hvor kommer han egentlig fra? Kanskje svaret befinner seg i den store slummen utenfor byen. En tilfeldighet setter ham på sporet, og Noah begir seg ut på sitt livs reise.
Vinteren 1652 heiser Jan van Riebeck seil mot Kapp. Han har fått i oppdrag å etablere en handelsstasjon på sydspissen av Afrika for Det nederlandske ostindiske kompani. Men både reisen og oppdraget blir langt vanskeligere enn han hadde forestilt seg. Kan han stole på de innfødte og på sitt eget mannskap?
På midten av 90-tallet seiler Simon Stranger over Atlanterhavet i en liten båt. Overfarten er dramatisk, men de klarer det til slutt. Vel fremme på Trinidad får han nyheten om at faren hans er dødssyk. Simon drar hjem og sitter ved farens seng i seks uker. Vil han komme til å overleve?
Adele vokser opp i et delt Sør-Afrika, og sammen med familien sin, blir hun tvunget til å bosette seg i slummen utenfor Cape Town. Sakte men sikkert blir hun en del av motstandsbevegelsen mot apartheid, noe som til slutt får skjebnesvangre konsekvenser.
"Mannen i passkontrollen var kledd i militæruniform og smilte bredt da han så navnet mitt. 
- So what have we here ...? sa han og lo kort, som om han hostet. - A stranger?! Well, fortsatte han med et bredt smil, - Welcome Mr. Stranger."

En fremmed i verden består av fire dramatiske historier, som samtidig henger samen på et gripende og originalt vis. Romanen beveger seg langt både i tid og rom, mellom fiksjon og virkelighet, og hele tiden er det noe som står på spill, for karakterene , og ikke minst, for forfatteren selv.

I september kom jeg over et Facebook-arrangement som vekket interessen min. Det hender det lokale biblioteket har forfattere på besøk, og da jeg så navnet på forfatteren som var ventet, ringte det noen bjeller. Jeg var sikker på at jeg hadde navnet hans på leselista mi - og det stemte. Den gangen jeg noterte navn og boktittel, visste jeg ikke noe om han. Han var helt fremmed ... og jeg visste ikke en gang at han var norsk. Arrangementet på biblioteket fikk meg til å laste ned boka jeg hadde på lista, og jeg fikk også med meg besøket av Simon Stranger. Det var meget interessant, og selv om foredraget helst var beregnet på ungdom, fikk både jeg og moren min på 76 stort utbytte av det. Nå må jeg lese bøkene om Emilie også... ANBEFALES!

Denne lånte jeg som ebok i eBokBib-appen


Av oktoberbøkene må jeg framheve En fremmed i verden av Simon Stranger. 
Den ligner ikke på så veldig mye av det andre jeg har lest. 
Han har formidlingsevne og evne til å få leseren til å tenke ...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)