søndag 20. august 2017

Nytt skoleår

I disse dager starter et nytt skoleår. Mange har allerede begynt og de siste starter nok over helga. På vår skole hadde vi planleggingdager sist uke, og elevene begynner i morgen. 
I år har jeg tenkt å studere litt ved siden av jobben; nettstudier om IKT i læring. Jeg har så vidt begynt, og har blant annet sett noen videoer med Sir Ken Robinson. Han er litt av en "guru" for mange innenfor pedagogikken, og jeg synes han har utrolig mye fornuftig å komme med. Han får tilhørerne til å tenke litt utenfor boksen, - og det liker jeg (jfr. innlegg om Ungdom i dag).

På en av videoene siterer han et dikt av W. B. Yeats, og det traff meg midt i hjertet. 
The Cloths of Heaven beskriver på mange måter kjærlighet, men også å gi seg selv til andre. Robinson vinkler det på en annen måte. Som lærer opplever jeg at elevene sprer drømmene sine ut foran føttene mine, og da må jeg trå varsomt ...




Had I the heaven's embroidered cloths,
Enwrought with golden and silver light,
The blue and the dim and the dark cloths 
Of night and light and the half-light;
I would spread the cloths under your feet:
But I, being poor, have only my dreams;
I have spread my dreams under your feet;
Tread softly because you tread on my dreams.

Jeg håper jeg klarer å trå varsomt nok...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)