søndag 23. oktober 2016

Smakebit på søndag

Det er søndag og Mari etterspør en smakebit fra boka man leser akkurat nå. Jeg er midt i tre bøker, men velger den jeg startet på sist. Det er også den jeg har kommet kortest i, og da er det minst sjanse for spoilers. ;-)

Jeg var innom biblioteket en tur tidlig i uka, bare for å levere en annen bok - men jeg ble selvfølgelig fristet til å låne med meg et par hjem. Begge var helt nye, og jeg er første låntaker av begge to.

En av dem var Veien ved Boolavaun av Anne Enright, og jeg ble nysgjerrig på boka etter å ha lest en omtale av Tine.

Smakebiten er hentet fra side 12:
Moren til Hanna hadde lagt seg til sengs. Hun hadde ligget i nesten to uker. Hun hadde ikke kledd på seg eller stelt håret siden palmesøndag, da Dan fortalte at han ville bli prest.
Dan gikk første året på college oppe i Galway. De ville la ham fullføre, sa han, men han skulle ta resten av fagene på presteseminaret. Så om to år ville han være ferdig på college, og om sju år ville han være prest, og etter det ville han bli sendt ut på misjonsmarken.

Kanskje ikke så rart at moren gikk til sengs og ble der, spesielt med tanke på at handlinga er lagt til katolske Irland. Katolske prester stilles det en del krav til... 

Jeg har bare så vidt begynt å bli kjent med familien Madigan, der Hanna så langt har fortellerstemmen, og jeg gleder meg til mer.

Flere smakebiter finner du her.

1 kommentar:

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)