søndag 17. august 2014

Bøker lest i; #44

Bok #44 i 2014
ble

DET FINNES INGEN HELHET
av Helga Flatland

Dette var ei bok jeg hadde sett fram til å lese. Etter å ha blitt kjente med debutboka til Helga Flatland, Bli hvis du kan. Reis hvis du må. gjennom norskpensumet våren 2013, var jeg snar med å skaffe meg bok nr. 2, Alle vil hjem. Ingen vil tilbake. da jeg fant ut at hun hadde skrevet flere.
Det finnes ingen helhet fullfører trilogien om bygda som mistet tre gutter på oppdrag i Afghanistan.


Det er desember 2012. Fem år har gått siden Tarjei, Trygve og Kristian ble drept av en veibombe i Afghanistan. Ragnhild, bygdas lege, vet mye om hva som fikk guttene til å reise, og hva dødsfallene har gjort med dem som ble igjen. Hvordan livet etterpå fortoner seg for foreldreparet Karin og Hallvard, eller for Bjørn, som kom levende tilbake - uten heltestatus.
Gjennom Ragnhilds blikk ser vi hvor ulikt menneskene forholder seg til tap, erkjennelse og overlevelse. Hennes fortelling viser også hvordan hjelperen selv kan bli avhengig av de som skal hjelpes.
Det finnes ingen helhet er en roman om forsoning, om veien videre etter en stor katastrofe og en stor sorg.


Ei bok og ei fullføring av en historie som kryper under huden på meg som leser. Jeg vil lese mer av Helga Flatland
Dette er den beste boka jeg har lest i 2014,
så langt i hvert fall.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)