søndag 13. oktober 2013

Smakebit på søndag

Søndagen er her(!!),
og det er tid for
å presentere en smakebit fra boka som leses
hos Mari med bloggen Flukten fra virkeligheten.

Selv om jeg leser bøker hele tiden, har jeg ikke vært med på Smakebiten på mange uker.
Men nå blir det... ;-)

For tida holder jeg på med Hellemyrsfolket av Amalie Skram.

Den første boka, Sjur Gabriel, er pensumlesing, men jeg syntes jeg måtte lese de neste tre når jeg nå først var i gang. Nå har jeg kommet til den siste; Avkom.

Jeg legger ut en smakebit fra Sjur Gabriel, for ikke å røpe for mye av handlingen - selv om kanskje mange allerede kjenner til klassikeren.

Side 24(begynnelsen av kapittel 5)
"Sjur Gabriel visste ikke sin arme råd. Titt og ofte hadde han bannet på at han aldri mer ville ha Oline med på sine byturer, men like så ofte var han kommet til den erkjennelse at det var enda galere å la henne bli hjemme.
For Oline kom seg avsted likevel.
Når hun fikk drikkelysten på seg, var hun ikke til å styre. Så snart mannen var borte, tinget hun seg mot løfte om å ro, mot erleggelse av en melkebøtte eller hva det nå kunne være, følge med en forbifarende båt. I byen solgte hun så den fisk hun i hemmelighet hadde fisket natten i forveien, og drakk seg full for pengene."


Hellemyrsfolket er absolutt ingen feelgood-roman, her får vi del i hardkokt realisme. Skram var nok et barn av sin tid...

Flere smakebiter hos Mari.

7 kommentarer:

  1. Helt okänd serie för mig. Tack för tipset.

    SvarSlett
  2. Känner inte till Hellemyrsfolket. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  3. Denne er det lenge siden jeg har lest, men jeg skal ha den nede i boden et sted, kanskje på tide å hente den igjen? Tusen takk for smakebiten og ha en fin kveld:)

    SvarSlett
  4. Jeg har lenge hatt lyst til å lese noe av Amalie Skram, får gjøre det en gang:) Fin smakebit :)

    SvarSlett
  5. Har ikke lest noe av Amalie Skram tidligere, og kunne da ha tenkt meg å lese om Hellemyrsfolket også:) Takk for smakebiten!:) Ønsker deg en fin mandag!:)

    SvarSlett
  6. Hellemyrsfolket er blant de bøkene jeg virkelig kunne tenke meg å lese. Eller egentlig Amalie Skram i det hele tatt :-) Ønsker deg en fin mandag!

    SvarSlett
  7. Tack för smabiten! Jag har ett par andra böcker av Amalie Skram, men vet egentligen inget om hur hon skriver.

    SvarSlett

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)