tirsdag 8. januar 2013

Bokåret 2013...

2013 er allerede 8 dager gammelt, 
og mange har både gått inn for noen nyttårsforsetter og kanskje allerede kastet noen av dem over bord... Det er ikke så enkelt å holde alle disse lovnadene til seg sjøl.

Jeg har ingen store nyttårsforsetter, 
ut over å ta vare på meg sjøl, 
men jeg har noen mål for eksempel når det gjelder bøker og lesing.
Jeg er en bokorm, så det er ikke vanskelig å sette av tid til å lese, men om jeg når målene mine er jo ikke garantert likevel. 
For det handler om å sette seg noen mål som man må strekke seg for å nå. 
I tillegg til at det bare er for gøy.


Men altså; noe av det jeg har tenkt er:
1) lese 52 bøker i løpet av året

De 52 har jeg tenkt å fordele på litt forskjellige sjangre og tidsepoker.
Derfor:
2) lese minst 2 norske klassikere
3) lese minst 1 utenlandsk klassiker
4) lese minst 2 barnebokklassikere
5) lese minst 3 svenske bøker - på svensk
6) lese minst 4 e-bøker
7) lese minst 2 nyere barnebøker
8) lese minst 2 nyere norske bøker
9) lese minst 3 nyere utenlandske bøker, 
1 av dem på engelsk
10) lese minst 4 bøker på nynorsk.

Det er bare 23 bøker det, 
uten å tenke på at det går an å kombinere noen mål(ny norsk bok på nynorsk f.eks.)

Noen bøker har jeg allerede plottet inn, de ligger bare og venter på å bli lest, og noen får jeg "gratis" ved at de er pensumbøker og må leses, men det blir jo litt å strekke seg etter likevel dette. Om jeg ser at det går bra, kan jeg jo føye til noen nye mål i løpet av året. :-)

Har du noen lesemål for 2013?

1 kommentar:

  1. Imponerande :-)
    Trur eg må prøve lese litt meir i 2013 enn i 2012..
    Ha fin kveld!

    SvarSlett

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)