søndag 10. juni 2012

Bøker lest i 2012


Denne helga har jeg hatt en skikkelig lesemaraton, kan man si. 4 bøker på 3 dager. Det vil si, den første hadde jeg så vidt begynt på før. 

Det har ikke blitt så mye lesing de siste ukene. Det har for det meste gått i litt husarbeid og mye håndarbeid. Men nå skulle vi på helgetur til svigers, og de tre bøkene jeg lånte av svigermor i påsken ble med i bagasjen for helgelektyre, slik at jeg kanskje kunne levere dem tilbake før vi drar hjem. Hadde ikke noe håndarbeid å ta med, så da ble det lesing i stedet. ;-) Da jeg kom nordover, fikk jeg låne enda ei bok i serien også, og etter at de tre første var lest, fikk jeg sannelig lest den fjerde også. Nå skal det sies at det ikke er snakk om tunge, seriøse bøker i mursteinsklassen med 1000 sider hver, men fire bøker fra Sønnavind-serien.

Bok nr. 49 - "Vonde tanker", bok nr. 50 - "Djeveløya", bok nr. 51 - "Hjemkomsten" og bok nr. 52 - "En mors bekymring".

Bok 49, 50 og 51 handler mye om Elises eldste sønn Hugo og hans opphold på Bastøya. Med filmen "Kongen av Bastøy" friskt i minne; jeg så den i uka som gikk, ble disse bøkene som oppfølgere til filmen. Forfatteren av Sønnavind har nok latt seg inspirere av filmen, og skildrer hverdagen til Bastøy-guttene på en gripende måte. Hun må ha brukt tid på emnet, og henviser til flere andre kilder i bøkene.

Fra baksiden av bok nr. 50 - "Djeveløya": "På Bastø blir Hugo og de andre guttene behandlet brutalt og umenneskelig. Elise gjør alt hun kan for å få sønnen hjem, men til ingen nytte. Til slutt får hun innvilget et kort besøk på øya."

Hun slo armene om ham. "Kjære, kjære gutten min," hvisket hun inn i øret hans."Jeg skal gjøre hva jeg kan for å få deg vekk herfra. Du har det ikke godt her ute, har du vel?" Han ristet heftig på hodet, men sa ingenting. I det samme la hun merke til noen hissige, røde merker i nakken hans. "Har du falt og slått deg?" spurte hun forskrekket. "Jeg blei piska," hvisket han mens øynene ble fylt av tårer. "Tolv slag med salt på reimen."


Bok nr. 51, handler, som tittelen sier, om en mors bekymring når barna begynner å bli voksne og man ikke er sikker på hvordan man skal gripe an de vanskelige tenårene slik at barna kommer ut av dem som ansvarsfulle voksne.


"Hun skulle til å snu seg og liste seg bort til sengen igjen, da hun plutselig fikk øye på noe. To skikkelser kom ut av den gamle kårstua. De gikk med armene om hverandre, og brått stanset de og møttes i et langt og lidenskapelig kyss. Da oppdaget hun hvem det var."

Som alle Sønnavind-bøkene er også disse fire underholdende og spennende. ANBEFALES.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)