lørdag 7. oktober 2023

Bøker lest i 2023; januar til mai

Siden jeg har hatt en laaang bloggpause, er det lenge siden jeg har blogget om bøkene jeg har lest. Det jeg leste høsten 2020 og hele 2021 og 2022, blir det neppe noen blogginnlegg om. Når det gjelder 2023, tenker jeg å lage et samleinnlegg om bøkene jeg har lest i løpet av de fem første månedene. Starten på året var preget av masterskriving og lite lesing av annet enn faglitteratur. Fra og med juni får det komme egne innlegg for hver måned. 
Uansett vil det si at dette innlegget blir ganske langt, men ... her kommer en liten oversikt. 



Bøker lest i januar



Bok #1: På skråplanet (Sønnavind #115) av Frid Ingulstad.
Fra bokas bakside: "Morten er Elises trofaste støttespiller, de har det virkelig godt sammen, men slik er det ikke for alle. Elvira blir innlagt på Ullevål til stor fortvilelse. Hos Sigurd og Wenche tårner problemene seg opp. Gunn skeier ut og skulker jobben. Sigurd er fullstendig opprådd, hva skal de gjøre med henne?"

Jeg begynte å lese denne serien i en periode der jeg ikke hadde tid til å fordype meg i bøker, men samtidig hadde lyst til å slappe av med ei bok. Denne typen serieromaner er mest til underholdning, men man kan lære noe om historien og tida handlinga er lagt til også. Det er svigermor som kjøper disse bøkene, så jeg får dem når hun har lest dem. Jeg prioriterer dem ikke på leselista, men innimellom er de grei avveksling. 
Serieroman - paperback


Bok #2: Den største julegaven av Joanna Bolouri.
Omtale: "Når Nick mister jobben i advokatbyrået han har vært ansatt i, og blir dumpet av sin glamorøse, men krevende kjendis-kjæreste, takker han noe motvillig ja til stillingen som julenisse på et lokalt kjøpesenter. Mens vennene hans blir gift, eller forfremmet, tilbringer han dagene blant lunefulle alver og snørrete småtroll. Så treffer han fire år gamle Alfie. Det eneste Alfie ønsker seg til jul, er at mammaen hans, Sarah, skal få en kjæreste. Nick blir så rørt at han bestemmer seg for å gjøre det han kan for å oppfylle Alfies største juleønske. Han ordner en date mellom Sarah og bestekompisen Matt, og resten er historie. Bortsett fra at det er ikke helt det. For Nick skjønner - litt sent - at Sarahs og Matts lykke vil bety kjærlighetssorg for ham selv."

En feelgood-roman som ikke direkte overrasker, men koselig lesning. Jeg startet på den i romjula, men klarte ikke å fullføre før første uka i januar. Julestemninga var vel ikke like sterk fremdeles da, men ... 😉
Roman, e-bok, Kindle


Bok #3: The Light We Carry: Overcoming in Uncertain Times av Michelle Obama
Omtale: "There may be no tidy solutions or pithy answers to life’s big challenges, but Michelle Obama believes that we can all locate and lean on a set of tools to help us better navigate change and remain steady within flux. In The Light We Carry, she opens a frank and honest dialogue with readers, considering the questions many of us wrestle with: How do we build enduring and honest relationships? How can we discover strength and community inside our differences? What tools do we use to address feelings of self-doubt or helplessness? What do we do when it all starts to feel like too much?"

Denne boka passer kanskje aller best for unge, svarte kvinner i USA, men den var interessant. Fikk innblikk i Michelle Obamas liv og hvordan det er å leve som nettopp svart kvinne i Amerika. Det er forfatteren selv som leser, og det gir boka en ekstra dimensjon.
Sakprosa, biografisk, lydbok, Audible.


Jeg fikk fullført tre bøker i januar; to lettleste romaner og en biografi. Det er vanskelig å rangere dem i forhold til hverandre, men Michelle Obamas er vel den som gav meg mest å tenke på.


Bøker lest i februar



Bok #4: Ringmannen (Anton Brekke #8) av Jan-Erik Fjell.
Omtale: "Cecilie Olin kommer aldri hjem etter en tur på byen. To dager senere blir hun funnet kvalt. Kroppen er mishandlet. Den massive volden er påført post mortem og gir inntrykk av å være personlig. Ektemannen kommer snart på etterforskernes radar, men så blir en ny kvinne meldt savnet.
    Magnus Torp er sendt fra Kripos for å bistå det lokale politiet. Han følger spor som til slutt skal ta ham over 20 år tilbake i tid, til et uoppklart drap 60 mil unna. Samtidig forsøker han å dra sin tidligere kollega Anton Brekke opp fra dypet. Anton har mistet jobben i politiet, og tror ikke det er mulig å komme nærmere bunnen. Han tar feil.
    Denne gangen tar det lang tid før Magnus får hjelp av Anton, og da har Anton et helt annet motiv enn å fange Cecilie Olins drapsmann. For denne gangen er det blitt personlig."

Anton Brekke er en typisk antihelt innenfor nordic noir, og jeg synes bøkene om han er skikkelig spennende. Uten å spoile for mye, var jeg sikker på at dette var den siste Brekke-boka da jeg var ferdig med den. Umulig å legge fra seg. 
Krim, e-bok og lydbok, Storytel.


Bok #5: Sammen skal vi holde himmelen av Ellen Fjestad.
Omtale: En motorsykkelulykke. Gard treffer Luka. Den svartkledde gatekunstneren og miljøaktivisten Luka er oppvokst med kumøkk og ei mor som bryr seg minimalt. Trommisen Gard har gnistrende blå øyne og et krøllete brev på innerlomma. Dette brutale møtet blir begynnelsen på en hjerterå og uendelig vakker kjærlighetshistorie. En dramatisk fortelling som tar pusten fra leseren. Rått, fartsfylt, vart og vakkert. En bok som snakker til hjertet. Sammen skal vi holde himmelen er første bok i en trilogi.

Grunnen til at jeg i utgangspunktet fant fram denne boka, var at vi fikk forfatteren på besøk i norskklassen min. Må bekjenne at jeg ikke kjente til forfatteren før det, og da måtte jeg jo simpelthen lese meg opp litt. Fjestad hadde skrivekurs med elevene mine (jeg lærte noe selv også), og sannelig viste det seg at en av kollegaene mine og forfatteren hadde felles kjente. Koselig bekjentskap, og boka er god! Dette er første bok i en trilogi, og jeg kommer til å lese de to neste også. 
Ungdomsroman, e-bok, Bookbites.


Bok #6: Tjenerinnens beretning av Margaret Atwood.
Omtale: "I en fjern fremtid, i republikken Gilead, lever befolkningen under et strengt, puritansk regime som resultat av lange tider med strålingskatastrofer, sykdommer og skremmende lave fødselstall. Fanatisk religiøse grupper har overtatt makten og innført et patriarkalsk diktatur som har fratatt kvinner alle deres rettigheter.
    Her møter vi tjenerinnen Offred som lever som konkubine med kun én oppgave: å produsere barn. Hvis hun ikke adlyder, vil hun, som andre dissidenter, bli hengt eller sendt vekk for å dø en langsom død. Men selv ikke en undertrykkende stat kan utslette Offreds livsvilje eller hennes begjær til de to mennene som hennes fremtid avhenger av."

Denne har jeg hatt stående i bokhylla ei stund. Da vi jobbet med temaet likestilling i litteraturen i norskklassen min, var det naturlig å finne fram denne. Nå er det laget serie av boka, og mange av elevene mine har sett den, men å lese er jo noe eget, synes jeg. En klassiker som fortsatt er aktuell på mange måter. Ei "må lese"-bok.
Roman, klassiker. Papirutgave.


Bok #7: Anne of Green Gables av Lucy Maud Montgomery.
Omtale: "Eleven year old orphan Anne Shirley has red hair, a vivid imagination and cannot stop talking. Quite a shock for old Matthew and Marilla Cuthbert who wanted a boy to help them on the farm… Anne is soon the talk of the town with her funny ways and endless adventures, but it is not long before she has won the hearts of everyone. This classic story is set in Canada at the beginning of the twentieth century and is one of the most enduring favourites of children’s literature."

Jeg har lest Anne fra Bjørkely flere ganger, og har den stående i bokhylla. Denne gangen valgte jeg å høre den på originalspråket. En klassiker, vel verdt å lese på nytt.
Barnebok, klassiker, lydbok, engelsk, Audible.


I februar klarte jeg å fullføre fire bøker, men det må sies at jeg brukte lang tid på hver av dem. I en periode der studiene tok stadig mer tid, ble det lite tid til lesing av annet enn faglitteratur. Det ble gjerne lyttet til lydbøker i bilen på tur til og fra jobb, eller lesing av e-bøker før jeg sovnet på kvelden. Av de fire februarbøkene, må jeg nok trekke fram Tjenerinnens beretning


Bøker lest i mars



Bok #8: Djevelen holder lyset av Karin Fossum.
Omtale: Irma Funder er 60 år, stygg, uelsket og ensom. Hun lever sitt stille regelmessige liv uten å plage noen, helt til den dagen hennes skjøre fasade splintres av den vakre 18 åringen Andreas og hans kamerat Zipp. Andreas begår sitt livs største tabbe da han trenger seg inn i Irmas hjem. Zipp står utenfor og venter og venter, for Andreas kommer aldri ut igjen. Politiførstebetjent Konrad Sejer og hans assistent Jacob Skarre står nok en gang overfor store utfordringer der spørsmålene er mange og svarene få.

Dette fjerde bok med Konrad Sejer i hovedrollen. Historiene til flere mennesker flettes inn i hverandre, og alt henger sammen på en eller annen måte. Litt etter litt avsløres det hele.
Krim, lydbok, Storytel.

Jeg klarte ikke å fullføre mer enn ei bok i mars. Lydbok i bilen er genialt når man ikke har tid til å sette seg ned for å lese.


Bøker lest i april



Bok #9: Hat og hevnlyst (Sønnavind #116) av Frid Ingulstad.
Fra bokas bakside: "Henrik sørger over tapet av Karoline og drikker stadig mer. Han ønsker å hevne seg på kjæresten hennes fordi han sviktet henne, og til slutt oppsøker han mannen.

Sigulf er lei av at Elvira alltid får viljen sin. De krangler, og Sigulf truer med å forlate henne for godt."

Midt i masterskriving var det kjærkomment å koble av med å lese en serieroman som ikke krever så mye av leseren. Ren underholdning og avkobling.
Serieroman, paperback. 



Bok #10: Elskede Poona av Karin Fossum.

Omtale: "I den lille bygda Elvestad blir Konrad Sejer og hans assistent Skarre konfrontert med liket av en kvinne som er usedvanlig ille tilredt. Dagen før har den sindige ungkaren Gunder Joman ventet forgjeves på sin nye kone, Poona fra Mumbai i India. Egentlig skulle han ha hentet henne på flyplassen, men fordi hans eneste søster, Marie har vært utsatt for en trafikkulykke og ligger i koma på sykehuset, sender han bygdas drosjesjåfør for å hente Poona. Men Poona dukker aldri opp, verken på flyplassen eller hjemme hos Joman."

Krim av godt Fossum-merke. Femte bok med Konrad Sejer. 
Krim, lydbok, Storytel.


Fikk fullført bare to bøker i april. Fossums Elskede Poona var klart best. 


Bøker lest i mai



Bok #11:
Den siste dagen av John Grisham.
Omtale: "Pete Banning er byens yndling, en krigsveteran som nettopp har vendt hjem til Mississippi etter andre verdenskrig: bonde, familiemann og trofast medlem i den lokale kirken. En kjølig oktobermorgen i 1946 står han tidlig opp, drar inn til byen og begår en sjokkerende forbrytelse. Da Pete Banning blir arrestert, svarer han bare: "Jeg har ingen kommentarer", og uansett hvordan advokaten hans prøver å lokke ut noe som kan forklare hans fatale gjerning, nekter han å si noe."

Jeg leste en del Grisham for mange år siden, og syntes det var bra. Denne ble litt langdryg. Mulig at det skyldes at jeg leste den på Kindle'n før jeg la meg til å sove. Det ble en grei sovemedisin, - ikke nødvendigvis for at den var så kjedelig, men fordi jeg var sliten etter dagen. Brukte en hel liten evighet på denne boka, men da jeg endelig kunne sette meg ned for å lese den ferdig, gikk det ganske radig. Av og til velger man bøker som ikke passer å lese akkurat der og da. Det kan fort være tilfellet her. Uansett er det ikke sånn at jeg må lese alle Grisham bøker som har kommet ut. 
Krim, e-bok, Kindle.


Bok #12: Anne of Avonlea av L.M. Montgomery.
Omtale: "Anne Shirley starts her first term teaching at the Avonlea School, although she still continues her own studies at home. She now takes her place among the "important" and "grown up" people of Avonlea society, as its only schoolteacher. Anne is also a founding member of the Avonlea Village Improvement Society which tries to improve the Avonlea landscape."

Da jeg først var i gang med Anne of Green Gables, bestemte jeg meg for å høre alle bøkene i serien om Anne. Dette er bok nummer 2, og vi følger Anne i hennes videre liv som lærer i Avonlea. 
Barnebok, klassiker, lydbok, Audible.


Bok #13: Onde tunger (Sønnavind #117) av Frid Ingulstad.
Fra bokas bakside: "Bygdesladderen når nye høyder. Isacs mormor er flyttet inn på nabogården til Ringstad og gjør livet surt for familien. Gunn forstår at faren er utro. Når hun og Rein gifter seg, oppdager stadig flere at brudens far ikke er seg selv."

Fullført på en dag - og det sier kanskje det meste.
Serieroman, paperback.


Jeg hadde trodd at jeg skulle få lest masse når jeg var ferdig med masteren. Det ble ikke riktig sånn. Fikk fullført de bøkene jeg hadde starta på tidligere, i tillegg til en serieroman jeg leste gjennom på en dag. Ingen stor lesemåned altså der Anne of Avonlea gav meg den beste opplevelsen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)