tirsdag 11. august 2020

Bøker lest i 2020; Juli

Juli ble en litt bedre lesemåned enn juni,
- jeg fullførte 5 bøker.
Det ble ikke så bra som jeg hadde håpet og tenkt på forhånd.
Sånn er det når man fyller dagene med mer enn bare lesing.



Bok #27; Evig søndag av Linnea Myhre
Forlagets omtale: Vinteren 2011 går Linnéa motvillig med på å gå til psykiateren Finn for sine depresjoner. Det blir helt sikkert ikke et vendepunkt. Eller?
«Plutselig begynte jeg å gråte. Tårene trillet nedover ansiktet og ned i tastaturet, helt uten tillatelse og forvarsel gjorde de dette – og jeg måtte lukke laptopen for å konsentrere meg utelukkende om gråtingen. 
Det er altfor kort vei mellom stillhet og gråt. Alle disse tårene jeg hadde spinket og spart på i hele denne lange tiden, trillet nedover ansiktet mitt og knuste alt jeg hadde bygget opp. Jeg måtte antakeligvis starte helt fra begynnelsen av. Jeg visste ikke engang hvilken begynnelse jeg siktet til.»
Romanen Evig søndag følger ett år i Linnéa Myhres liv. 

Jeg er kanskje ikke i målgruppa til forfatteren, men som norsklærer leser jeg ganske mange bøker som ikke nødvendigvis hadde vært et førstevalg ellers. Etter at en av elevene mine hadde fordypningsoppgaven sin om Linnéa Myhre, ble førsteinntrykket jeg hadde fått av Myhre forandret, og den gangen tenkte jeg at jeg måtte lese noe av henne. Før eller siden. Det gikk noen år.
Egentlig burde alle som jobber med ungdom lese ei bok som Evig søndag for å få et innblikk i et liv og en hverdag til ei ung jente som sliter med ulike ting. 
Jeg leste boka i BookBites-appen, som den tiende e-boka i år. Den fjerde boka fra virkeligheten.


Bok #28; Mi briljante venninne av Elena Ferrante
Forlagets omtale: Mi briljante venninne er ein stor, filmatisk roman. Historia blir fortalt av Elena, som får vite at venninna gjennom eit langt liv, Lila, er sporlaust forsvunnen saman med alt ho eig: Ikkje eit hårstrå er tilbake, ikkje eit fotografi. Historia om Elena og Lila begynner i ein fattig, men pulserande bydel i utkanten av Napoli. Fattigkvarteret er prega av vald og brutalitet. Dei to jentene skil seg ut ved at dei er svært kløktige, og Lila også for villskapen sin. Ho er trassig, møkkete - og fryktlaus. Oppveksten i desse røffe gatene lærer jentene å stole på kvarandre og ingen andre. Elleve år gammal må Lila avbryte skolegangen for å arbeide i farens skomakarbutikk, mens Elena held fram med å studere, og Lila er berre seksten år når ho giftar seg med den velståande kjøpmannen Stefano Carracci, son av den forhatte Achille, for å komme seg ut av grepet Solara-familien har om henne og resten av bydelen.
Ferrante har skapt eit storverk om vennskap mellom kvinner, men dette er også forteljinga om Italia som nasjon og dei gjennomgripande endringane landet gjennomgår frå 1950-åra og fram til i dag. Mi briljante venninne er første bok i Napoli-kvartetten.

Det begynner å bli ei stund siden jeg kjøpte de fire bøkene i Napoli-kvartetten, men de har blitt stående på vent. Bøkene har fått rosende omtale, så jeg har hatt en del forventning til dem. Er litt usikker på om denne første egentlig innfridde forventningene. Joda, historien er god, men - jeg ble liksom ikke revet helt med. Jeg brukte lang tid på å lese den. Når jeg sjekker Goodreads, ser jeg at jeg brukte over en måned på den. Det hender at jeg bruker tid på bøker, men denne syntes jeg at jeg holdt på med en hel liten evighet. Nå skal det sies at den tar seg opp etter hvert, men den ble litt langdryg, på en måte. Samtidig er det en historie som lever videre etter at boka er avsluttet, og det gjør at man fortsetter på resten av bøkene i serien. Jeg kommer altså til å lese alle de fire bøkene, sånn etter hvert. 😉
Sjette utenlandske roman i år, og den første på nynorsk.


Bok #29; Skumring av Arnaldur Indridason
Forlagets omtale: En omreisende selger blir funnet drept i en liten utleieleilighet i Reykjavik. Han er skutt på kloss hold, gjennom øyet. Et hakekors er tegnet med blod i mannens panne. To ganske uerfarne politimenn blir satt på saken, islandsk-kanadieren Thorson, som jobber i militærpolitiet, og hans islandske kollega Flovent. Spor fra åstedet leder dem til utenlandske soldater, som det vrimler av i Reykjaviks gater i 1941. Men også denne gangen kommer Thorson og Flovent over en sak som er større enn de kan hanskes med alene.

Mannen og jeg bruker å høre på lydbøker når vi er på lange bilturer. Vi begynte å høre denne da vi var på tur hjem med "ny" bil fra Østlandet i begynnelsen av juni. Vi rakk ikke å bli ferdige på den turen, og siden det ikke ble noen bilferie på oss i år, fullførte vi den på et par kortere turer i nærområdet. Tidligere har vi hørt bøkene som har kommet ut om Erlendur Sveinsson, av samme forfatter, og i fjor hørte vi første bok i serien om Flovent og Thorson. Skumring er bok nummer to i denne serien. Jeg synes vel ikke denne serien er like fengende som serien om Erlendur, men den er ok. I tillegg til selve kriminalhistorien, får man også god kjennskap til Island under 2. verdenskrig, og det er interessant i seg selv. 
Tredje lydbok, hørt i Storytel-appen. Ellevte krimbok i år. 


Bok #30; Solfuglen av Christie Watson
Omtale: TOLV ÅR GAMLE BLESSING bor sammen med broren Ezikiel og foreldrene i trygge omgivelser i Lagos i Nigeria. En dag forandres livene deres fullstendig; moren deres finner faren sammen med en annen kvinne. Moren tvinges til å ta med seg barna og flytte tilbake til sine foreldre som bor i Warri, en liten landsby like ved Nigerdeltaet. Blessing og Ezikiel finner seg etter hvert til rette i slummen, men de savner faren og livet de hadde i byen. Bestemor er en høyt respektert jordmor, og Blessing får være med når hun hjelper kvinnene under fødslene. Den tøffe tolvåringen fascineres av dette yrket, men hun blir fortvilet og rasende når hun oppdager hva bestemoren bruker den store kniven sin til. Livet i landsbyen byr på mange utfordringer, og da moren deres finner en ny, hvit mann, raser verden sammen for Ezikiel. En innsiktsfull og hjertevarm roman fra et moderne Afrika. En fortelling om å bli voksen så altfor fort. "En imponerende debut. Watsons nyanserte skildringer av dagliglivet i Nigeria er befolket med sterke karakterer som ikke bare kjemper for å overleve, men for verdighet."  (PUBLISHERS WEEKLY)

Denne boka har stått på leselista mi i flere år, trolig etter at jeg leste om den på en eller annen bokblogg. Jeg har slitt litt med å få tak i den, og jeg har lett etter den både på biblioteket og flere leseapper. Til slutt fant jeg den i BookBites-appen. 
Dette er en fortelling om ei ung jente i Nigeria, og den gir innblikk i en hverdag som er totalt fremmed for oss som bor i Norge. Her får man kunnskap om hvordan de hvite har tatt seg, og tar seg, til rette, for å få tak i de rike ressursene som finnes i ett av de afrikanske landene. I tillegg fokuseres det på problemene omskjæring av jenter fører til. En sterk historie! ANBEFALES!
Sjuende utenlandske roman i år, og ellevte e-bok.


Bok #31; Sønnavind 103 - Ført bak lyset av Frid Ingulstad
Fra bokas bakside: Stadig flere i familien legger merke til at noe er galt. Elvira er svært forandret. Hun har sterke smerter og oppsøker lege. Elise mener mye tyder på at Anders er utro, og en dag får hun se noe som bekrefter mistanken. Elise oppdaget et par ute på fortauet. De gikk tett omslynget, og det var noe kjent ved mannen. Da gikk det et lys opp for henne. Det var Anders!
«Er det noe?» kom det forbauset fra Johan. «Du ble plutselig så rar.»
«Ja. Jeg så noe jeg helst ikke ville se,» svarte hun.
Hele resten av turen satt hun og tenkte. Nå måtte Rosalind snart få øynene opp for hva slags menneske hun var gift med.

Underholdning og avslappende lesning. 
Femte serieroman i år. 



Når jeg nå går gjennom bøkene jeg har lest i juli, slår det meg at det ikke ser ut til at jeg har hatt de store leseopplevelsene denne måneden. Det er litt nedslående, på en måte. 😉 Kanskje ikke så rart at jeg fikk lest litt få bøker i juni og juli til sammen. 
Jeg får visst satse på en god lesehøst ...

Det er ganske lett å velge månedens beste for juli. 
Det må uten tvil bli Solfuglen av Christie Watson. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)