søndag 23. april 2017

Stiklastadir

Denne uka har jeg fått være med klassen "min" på fagtur. Vi skulle egentlig reise til Island, men på grunn av økonomi  ble det en kortere tur. Jeg tror det ble minst like bra. 
Vg3 studieforberedene reiste til Island i fjor, og det var en fin tur, men det ble "tettere" i år, og vi opplevde mer i fellesskap, i tillegg til at vi hadde et par trivelige kvelder med mye latter. 

Vi holdt oss (stort sett) i Nord-Trøndelag, i samme fylke som skolen vår ligger, men vi rakk over mye i løpet av de tre dagene turen varte. Samesenteret på Snåsa, Falstadsenteret på Ekne og Rypetoppen klatrepark i Merkåker ble besøkt. Vi hadde også noen bedriftsbesøk som passet inn med det fokuset de har på naturforvaltning dette skoleåret; kornmølle og kraftfôrproduksjon, jakt på kortnebbgås og forvaltning og interessekonflikter i kystsonen. Etter besøket på Rypetoppen (på torsdag) fortsatte vi inn i Sverige og rakk litt grensehandel, før vi kjørte inn i Norge over Sandvika og avsluttet dagen på Stiklestad.

Der fikk vi delta på viking-gilde i langhuset på Stiklastadir., med flott historisk formidling til elggryta vi fikk servert. Etterpå var det bare å krype til køys, også det i langhuset. Det var en opplevelse i seg selv.

























Om du har muligheten vil jeg virkelig anbefale en tur innom på Stiklastadir, og oppleve noe av det de har å by på der.

Innlegget er IKKE sponset - jeg synes bare de fortjener omtalen. 😊

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)