onsdag 2. november 2016

Bøker lest i 2016; oktober



De første ukene av oktober fikk jeg lest ferdig noen av de bøkene jeg startet på i september. Høstferien ble brukt godt. 
Ut over det fikk jeg også lest et par andre bøker også,
men jeg fikk ikke fullført så mange som planlagt. 
4 bøker får være akseptabelt...

Bok #54; Sirkelen av Mats Strandberg og Sara B. Elfgren
Forlagets omtale: 
Engelsfors. Vakkert navn, gudsforlatt sted. Omgitt av dype skoger der mennesker ofte går seg vill og forsvinner. Seks jenter har akkurat begynt på videregående. De har ingenting til felles - bortsett fra at de har selve ondskapen i hælene. Nå tvinges de til å samarbeide for å overleve.
En natt da månen på mystisk vis er farget rød, føres seks ungdommer til den nedlagte folkeparken. De vet ikke hvordan de er kommet dit, eller hvorfor de er der. Men uten hverandre kommer de ikke til å overleve. En svensk småby blir åstedet for en kamp mellom det onde og gode. 

Med 60 kapitler og over 500 sider, i tillegg til at jeg nok ikke er i målgruppa, skulle man kanskje tro at det tok sin tid å lese denne, men sånn ble det ikke. Dette er en riktig pageturner! Boka er velskrevet og spennende, og selv om dette er ei fantasybok, byr den på veldig mye mer. Som lærer i videregående, var det nyttig for å meg å lese om ungdom i samme alder som elevene mine. Jeg ser gode skildringer av hvordan det er å være ung i dag, og det magiske blir krydder til historien. Det er personkarakteristikkene som "gjør" fortellingen.



Bok #55; Hvorfor spurte de ikke Evensen? av Lene Lauritsen Kjølner
Forlagets omtale: Bli med inn i Olivia Henriksens spennende og svært underholdende verden. Dette er bok to i serien om den fargerike privatdetektiven. 

Som privatdetektiv sysler Olivia Henriksen mest med utro ektefeller og overvåkning. Da den beryktede SV-politikeren Arne Gustavsen blir funnet død i vannkanten ved Ankerholmens seilerforening, dras hun imidlertid inn i en sak som omfatter både miljøpolitikk, kyniske forretningsmenn og skitne affærer.

Herlig underholdende og spennende på samme tid. Jeg har allerede funnet bok nr. 3 i en av leseappene jeg bruker. Anbefales


Bok #56; Fugletribunalet av Agnes Ravatn
Frå bokas bakside: Etter ein skandale rømmer NRK-kjendis Allis Hagtorn frå offentlegheita. Ho finn ly i ein eldre trevilla ved fjorden, som hushjelp og gartnar for Sigurd Bagge. Allis prøver å bygge seg opp att ved å føre eit enkelt liv, arbeide med jorda, lage mat, tenke. Men forholdet til Sigurd Bagge kompliserer det heile. Kva gjer Bagge på arbeidsrommet sitt heile dagen? Og kvifor må alt vere så hemmeleg? 

I Fugletribunalet har to menneske av ulik grunn trekt seg tilbake frå samfunnet. Begge har ein løyndom og eit ønske om å sone. Agnes Ravatn har skrive ei tett, intens og gripande forteljing om kjærleik og svik, og om kva som må til for å kunne starte på ny. 

Denne boka har ikkje ein spesielt "happy ending", men ho har den enden ho må ha... Skriven på enkel nynorsk, som eg trur alle kan forstå. :-) ANBEFALAST!


Bok #57; Animal Farm av George Orwell
Romanen ble først utgitt i 1945, og ble en av Orwells mest kjente. Animal Farm er satirisk og allegorisk og en åpenbar kritikk av den russiske revolusjonen og en vurdering om hvordan kommunismen ble ødelagt under Stalin.

Handlingen er lagt til gården ”Manor Farm”, der dyrene tar makten fra menneskene og begynner å drive gården på sine egne premisser. Boka åpner med at dyrene har rådsmøte for å få fjernet den grusomme eieren på gården. De intelligente og vel respekterte grisene tar styringen, men etter som tida går, blir lederen, Kamerat Napoleon, like grusom som den tidligere eieren, Mr. Jones. 
"All animals are equals but some animals are more equal than others."

Jeg leste boka på originalspråket engelsk, i en utgave som ble utgitt i 1991.




Det kunne lett ha blitt et par bøker til i oktober, men døgnet har hatt for få timer de siste ukene. Jeg satser på litt lesero i november...

1 kommentar:

  1. Av disse fire bøkene er det bare Fugletribunalet jeg har lest, og den likte jeg til gjengjeld så godt at jeg tok min mor med meg til Oslo for å se teaterstykket som er bygget på boken. Animalfarm har jeg veldig lyst å lese!

    SvarSlett

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)