søndag 9. februar 2014

Bøker lest i 2014; #10

Den 10. boka i 2014 ble

KVINNEN I BURET
av Jussi Adler-Olsen.

Fra bokas bakside:
Den unge, fremadstormende og vakre politikeren Merete Lynggaard er sporløst forsvunnet. Mediene kaster seg grådig over historien, og overskriftene antyder alt fra selvmord, en tragisk ulykke og kidnapping til at hun har forsvunnet frivillig. Politiet setter i gang en storstilt etterforskning - men uten resultat. Merete Lynggaard er som sunket i jorden.

Først da den utradisjonelle kriminalinspektør Carl Mørck får ansvar for Avdeling Q, politiets nyopprettede avdeling for uløste saker av særlig grov karakter, skjer det et avgjørende gjennombrudd i etterforskningen. Og snart er Carl Mørck og assistenten Hafez el-Assad på sporet av en hensynsløs forbryter som, drevet av hat, har lagt en avsindig plan.
Kan Carl og Assad forpurre planen, eller kan de selv bli ofre for den?

Dette er den første boka jeg leser av denne forfatteren, men det blir helt sikkert ikke den siste.
Måten han skriver på, gjør at man bare må fortsette å lese, selv om man ikke helt vet om man klarer å lese det som står. Det er så nært, så levende beskrevet og man skjønner at det finnes en smerte i det som beskrives, som gjør at man vil verne seg selv litt, lage avstand. 
Det er som å være vitne til en ulykke eller noe fælt man ikke vil se, 
men blikket søker dit du ikke vil likevel.

Jeg har nok blitt en Adler-Olsen-fan...

2 kommentarer:

  1. Så kjekt at du har fått øynene opp for Jussi. Kan anbefale filmen, jeg likte den selv om jeg nettopp hadde lest boken omigjen :)

    SvarSlett
  2. Jeg har også nettopp begynt å lese Jussi. Holder på med den tredje av han nå, Fasandreperne. Har lest Kvinden i burdet og Flaskepost fra P. Meget spennende og gode bøker. Og filmen likte jeg også godt.:)

    SvarSlett

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)