tirsdag 26. november 2013

Hemmelig (bok)nisse

Lattermilds bokblogg kom jeg over noen koselige og morsomme spørsmål i denne førjulstida. Jeg er nok av dem som ønsker meg bøker til jul, og ved å sjekke ut hva jeg har svart på spørsmålene under, kan kanskje noen få noen fine tips til hva som er lurt å kjøpe til meg...

* Hvilke(n) sjanger(e) leser du helst?
Jeg leser i grunnen det meste - alt fra biografier til historiske romaner, dikt og noveller, samtidsromaner og romaner om aktuelle tema - men jeg må nok innrømme at jeg er svak for svensk krim...

* Har du en favorittforfatter? Og har du/har du lest alt av ham/henne (altså: Er det noe poeng i å sende deg en bok av den forfatteren eller ikke)?
Henning Mankell har vært en favoritt i mange år, men jeg har ikke alle bøkene av han(har stort sett holdt meg til Wallander-bøkene). Den siste; "Handen", har jeg ikke...
Stiftet bekjentskap med en ny norsk forfatter i vår; Helga Flatland. Jeg har lest de to første bøkene hennes, og den tredje; "Det finnes ingen helhet", som kom nå i høst, står høyt på ønskelista

* Leser du på andre språk enn norsk? Hvilke?
Jeg har bare lest ei engelsk bok, og behøver nok mer trening der. Ellers leser jeg veldig gjerne på svensk. Svenske forfattere foretrekker jeg å lese på originalspråket. Det er ofte mye som forsvinner i oversettelsen.

* Hører du på lydbøker? I hvilket format, i så fall?
Har aldri hørt lydbok!! Men barneboka til Odd Nordstoga vil jeg ha på lydbok

* Samler du på bøker av noen spesifikk forfatter eller av en spesiell type eller med et spesielt tema?
Synes det er greit å ha alle bøkene av noen forfattere; som alle Wallander-bøkene, eller bøkene til andre favorittforfattere som Theorin, Kallentoft, Läckberg, Flatland osv. osv.

* Har du noen lister over hva du har lest og/eller hva du eier, i så fall hvor?
Skriver liste over leste bøker på bloggen, og så har jeg ei liste på data'n over de bøkene i bokhylla som jeg ikke har lest.

* Hva er du ute etter når du leser? (Ut)dannelse, eventyr, romantikk, hjernetrim, nye erfaringer eller noe helt annet?
Litt forskjellig - for det endrer seg etter dagsform og ståsted og interesse der og da. Noen ganger vil jeg ha noe litt tyngre, mens andre ganger er en serieroman helt ok.

* Finnes det noen sjanger eller forfattere du IKKE vil lese?
Er ikke så gira på vampyrer - har lest ei sånn bok i forbindelse med norskstudiet, og det var vel nok. Har også gjennom studiet funnet et par forfattere som det ikke frister å lese mer av. Dag Solstad er en av dem.

* Hva har du lest (eller påbegynt) og tenkt «Aldri mer!» om?
Jepp! Det blir vel som å banne i kirka, men Knut Hamsun og Segelfoss by var en av dem.

* Finnes det noen forfatter eller sjanger du har tenkt å lese, men som du ikke har kommet deg til ennå?
Ikke som jeg kommer på i farten...

* Er det noen bøker du leter etter og som du skulle bli særlig glad for å få?
"Handen" av Henning Mankell og "Analfabeten som kunde räkna" av Jonas Jonasson

Så følger noen spørsmål som skal hjelpe nissen med fyllmassen:
* Har du noen hobbyer utenom lesing?
Håndarbeid; strikking og hekling - og andre kreative ting

* Samler du på noe?
Engler!!

* Hva er favorittfargen din?
Grønn

* Har du noen favoritt-tv-serier eller favorittfilm?
Hm... Ser ikke så mye tv, men Bones og Mentalist er spennende

* Foretrekker du te eller kaffe? Eventuelt hva slags?
Kaffe drikkes hver dag, og det MÅ være grønn Zoegas
* Hva slags snop liker du best?
Hvit sjokolade - skikkelig usunt

* Hva er din marerittjulegave?
Sannelig om jeg vet... Mokkabønner, kanskje ;-) Eller dadler

* Hva er din drømmejulegave?
Bøker, selvfølgelig. Pluss noen engler

* Er du allergisk mot noe, eller er du for eksempel veganer (viktig punkt!)?
Jeg er allergisk mot dyr med pels; hunder, katter, kyr og hester. Ellers er jeg ganske enkel å ha med å gjøre.
Dette var altså en rekke spørsmål du kan svare på på egen blogg i løpet av de nærmeste dagene for å hjelpe nissen din i gang. Er det noe mer du synes han bør vite, legger du selvsagt til det. 
Legg inn lenke til innlegget ditt hos Lattermild, her!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)