søndag 4. august 2013

Bøker lest i 2013; # 32

Den 32. boka i år er lest -
Nådens omkrets
av Jørgen Brekke

Boka er debutromanen til Jørgen Brekke, og ble utgitt i 2011. Etter det har han gitt ut to bøker til.

Bokomtale:
I 1528 gjør en ung, omreisende fransiskanermunk et kort opphold i Bergen før han drar nordover. Med seg fra byen tar han et utvalg kniver og et ubehandlet skinn. 
Nesten fem hundre år senere dukker det opp et flådd lik på et museum i Richmond, Virginia, og ett til i et bokhvelv i Trondheim. Begge disse hendelsene ser ut til å ha tilknytning til en gammel, forunderlig tekst skrevet på pergament.

Den første romanen om den amerikanske drapsetterforskeren Felicia Stone og den kreftopererte, norske politimannen Odd Singsaker er en fortelling om disseksjon, gamle bøker, blodige drap og sår som trenger tid for å gro.

En roman som vant seg etter hvert som jeg leste.
Til å begynne med syntes jeg det var en smule forvirrende med tre forskjellige historier å forholde seg til - det hjalp på at disse tre historiene til slutt ble samlet.

Litt groteskt og mørkt, og litt for usannsynlig, men absolutt lesverdig. Som sagt; det tok seg opp mot slutten. Og nå når jeg vet at det finnes flere bøker om etterforskerne Stone og Singsaker, tenker jeg at kanskje, muligens skal jeg forsøke meg på dem også. Sånn etter hvert...

Denne boka, som er innenfor kategorien nyere, norsk leste jeg som e-bok. Det vil si at jeg har lest 6 bøker blant nyere, norske og 8 e-bøker i år.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)