tirsdag 14. mai 2013

Bøker lest i 2013; # 19

Den 19. boka i år ble
Anne fra Bjørkely 
av Lucy Maud Montgomery.

Boka ble utgitt første gang i Canada i 1908, altså for mer enn hundre år siden.
Handlingen i boka foregår på Prince Edward Island i Canada.

Dette er den første barnebokklassikeren jeg leser i år - har planer om å lese i hvert fall en til - og grunnen til at jeg valgte å lese den er ikke bare én.

For det første ønsket jeg å friske opp møtet med Anne, fra jeg var barn. Bøkene om Anne - for det er jo skrevet flere enn denne - var kjært lesestoff da jeg var barn. Jeg har i grunnen ikke tall på hvor mange ganger jeg har lest den. Det ble en fint gjensyn...
For det andre hadde jeg lyst til å lese denne boka med litt nye øyne, i lys av at jeg har planer om å bli norsklærer; har Anne fra Bjørkely noe å tilføre dagens unge (jenter)?

Med det samme jeg begynte å lese, ble jeg selv sugd inn i den gamle følelsen, opplevelsen, stemningen - og tenkte at dette nok kan virke fjernt for de som vokser opp nå.

Den utgaven jeg har er en uforkortet utgave som er lik originalen. I senere utgaver er mange skildringer fjernet, og episoder oversetterne har ment var upassende for barn. Hva det måtte være, kan jeg ikke se for meg, for Anne fra Bjørkely er temmelig troskyldig i forhold til mye av dagens litteratur for barn og unge. Gudstro, aftenbønn og søndagsskole tar en del plass i boka, sammen med synet på hvordan "dannede pikebarn" bør oppføre seg. 

Alt dette kan virke fremmed i dag, men samtidig synes jeg kanskje også barn av i dag kan ha godt av og nytte av å lese om dette. Det åpner på en måte en annen verden, om den er gammeldags.

Annes skolehverdag beskrives nøye, og vi får et godt innblikk i hvordan ting er der. I siste halvdel av boka får Anne en ny lærer, eller lærerinne, og hennes læringsteorier og metoder passer utrolig godt inn i den lærerutdannelsen jeg selv holder på med. Annes lærer, frøken Stacey, praktiserer læring i klasserommet utenfor, sammen med tilrettelagt undervisning. Litt morsomt å se, må jeg si.

Jeg kom over en artikkel om boka(bøkene) på Barnebokkritikk, om grunner til å holde Anne fra Bjørkely levende. Interessant lesing, og jeg må si meg enig i alt som står der. Artikkelen finner du her.

Et lite utdrag fra boka kommer her, og det har med skolen å gjøre(side 191):
"-Fru Lynde sa at hun måtte grøsse da hun fikk se guttene klatre i toppen av de store trærne borte hos Bell sist fredag. De skulle ha tak i et kråkerede, sa Marilla. - Jeg synes det er merkelig at frøken Stacey kan oppmuntre til noe slikt.
- Men vi skulle ha kråkeredet til naturfagtimen, forklarte Anne. - Det var en av utedagene våre. Utedager er praktfulle. Og frøken Stacey forklarer alt så godt. Vi må skrive stil om disse utedagene, og jeg skriver de beste."


ANBEFALES! 
Denne MÅ egne seg til høytlesning, og det liker faktisk store barn også...

2 kommentarer:

  1. Fint innlegg om Anne fra Bjørkely.
    Eg har ei bok her, men hugsar ikkje så godt innhaldet. Eg trur eg skal ta deg på ordet og lese den høgt for borneborna. Dei likar at eg les for dei sjøl om dei les godt sjøle.

    Ynskjer deg fine dagar, og god 17. mai !
    anne-mari

    SvarSlett
  2. Sv: Inte alltid lätt det med tacksamhet ... ibland måste den vaskas fram - andra gånger får man vänta till orken kommer tillbaka, orken att vara tacksam. Hoppas att det du/ni går igenom är snart övergående! Sänder varma tankar till dig!

    SvarSlett

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)