lørdag 15. desember 2012

Bøker lest i 2012; # 36.

Den 36. boka lest i 2012, holdt jeg på med lenge. Jeg begynte på den allerede i september, og var ikke ferdig før i slutten av oktober; Sankta Psyko av Johan Theorin.
  
Det var ikke fordi den var kjedelig, men rett og slett fordi det var 6 pensumbøker som måtte leses også. Da var Theorin nødt til å vike plassen faktisk.
Jeg leste boka på originalspråket svensk.

"Till en stad på svenska västkusten kommer den 29-årige Jan Hauger för ett vikariat som förskollärare.
Men Gläntan är ingen vanlig förskola. Den ligger invid muren till Sankta Patricias regionsklinik - med öknamnet Sankta Psyko - ett säkerhetsklassat sjukhus där psykiskt störda våldsbrottslingar tvångsvårdas. På Gläntan vistas barnen för att behålla kontakten med de inspärrade föräldrarna. En av Jans uppgifter är att eskortera barnen genom den källargång som förbinder förskolan med kliniken.
Jan är en duktig pedagog men förtiger också saker, som varför han så gärna ville ha tjänsten på Sankta Psyko. Och vad som egentligen hände flera år tidigare när han gick ut i skogen med en dagisgrupp - och kom tillbaka med ett barn för lite."

Sankta Psyko er et spennende drama, og en snikende psykologisk spenningsroman. En skikkelig pageturner, - så da jeg endelig fikk lest den uten avbrudd av norsk samtidsrealisme, klarte jeg knapt å legge den fra meg før jeg var ferdig. Og da jeg endelig var ferdig, var det vanskelig å få sove... ;-)

ANBEFALES!! - hvis du ikke er lettskremt...

1 kommentar:

  1. Jeg leser mye "stygt" og blir skremt, men det må en ta med når en liker å lese krim og thrillere. Theorin er bra, så denne må jeg nok lese.

    SvarSlett

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)