søndag 9. september 2012

Bøker lest i 2012 # 28

Bok nr. 28 i år ble Skinndød av Thomas Enger.

Første bok om krimhelten Henning Juul. En uhyggelig aktuell Oslo-krim.
Et enslig telt på Ekebergsletta rommer liket av en halvt nedgravd kvinne. Hun er steinet til døde, hun har piskemerker på ryggen, og den ene hånden hennes er hugd av.
Nettjournalisten Henning Juul mistet sin sønn i en brann for to år siden. Nå er han tilbake på jobb og blir satt på Ekeberg-saken. Det tar ikke lang tid før politiet har en mistenkt, men Juul forstår raskt at det hele er langt mer sammensatt. I sin jakt på svar havner han i brutale menneskers søkelys. Da et nytt drap finner sted, blir det klart for Juul at han må finne sannheten før enda flere liv går tapt. Inkludert hans eget.


Begynnelsen på Skinndød tok nesten motet fra meg. Tungt språk og uklar handling, gjorde at jeg brukte lang tid på de første sidene. Når en setning går over flere sider, før det endelig kommer et punktum, blir det tungt å lese. Det er det samme hvor mange kommaer det er der, som gir pause. Innskutte bisetninger er ikke noe særlig.
Handlingen tok seg opp utover i boka, og jeg leste den ferdig - til slutt. Løsningen er ikke forventet, og spørsmålet er om man får tatt gjerningsmannen...

Litt usikker på om jeg anbefaler denne videre... OK bok, men langt fra noen favoritt. Siste del av boka veier opp for en noe tung start. Grei lesning.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)