fredag 13. juli 2012

Bøker lest i 2012; # 23

Vi har kommet til uke 28 i det Herrens år 2012, og jeg har lest ferdig 23 bøker. Ikke så ille det, med tanke på at jeg gjør andre ting enn å lese. 
Den 23. boka ble nok en e-bok. Da jeg først oppdaget hvor praktisk det er å lese e-bøker på senga, har jeg fortsatt med det. Papirutgavene koser jeg meg med på dagtid. ;-)
Boka jeg ble ferdig med i natt, var "Vi skal arve vinden" av Gunnar Staalesen. Det er min første Varg Veum-bok, og det blir garantert ikke den siste.


Bokomtale: Varg Veums venninne Karin Bjørge ligger livstruende skadet på sykehuset, og Veum må innrømme det: Skylden er hans. Alt startet med en tilsynelatende uskyldig forsvinningssak. Mannen til en av Karins venninner var blitt sporløst borte, noen få dager før han skulle delta på en befaring på tomten til en planlagt vindmøllepark. Etterforskningen fører bergensdektektiven inn i en konfliktmettet sak der miljøterrorisme, religiøs fanatisme, frynset forretningsmoral og en uløst forsvinningsgåte fra fortiden er viktige bestanddeler. Så dukket det første liket opp, festet til et kors, vendt ut mot havgapet.


Jeg hadde ingen forventninger til denne boka, siden jeg aldri har lest noe av Staalesen tidligere. Det vil si; jeg var kanskje skeptisk. Staalesen og Varg Veum har jo vært populære og bejublet i mange år, uten at jeg har kastet meg på bølgen. Jeg trodde kanskje dette ville bli litt kjedelig. 
Og boka er nøktern på et vis,- slik Veum er skapt nøktern av forfatteren. Men jeg liker det.
Spenningen er vel ikke slik at jeg sitter med gåsehud og biter negler, men det finnes en nerve der. Selv om jeg har lest bøker som har større grad av "pageturner" i seg, blir jeg i hvert fall mot slutten lokket til å lese litt mer, og litt mer...


Alt i alt; ANBEFALES!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)