lørdag 18. august 2018

Planlegging i havgapet

Onsdag var første arbeidsdag og planleggingsdag dette skoleåret. Forrige uke fikk vi mail om at det ble tur for hele personalet ved skolen den dagen, - til et sted jeg aldri har vært før, men har hatt lyst til å dra til.

Jeg er født på Rørvik, og oppvokst på den andre sida av Nærøysundet, men jeg har aldri besøkt det godt bevarte fiskeværet Sør-Gjæslingan. Det er egentlig ei skam... Endelig fikk jeg muligheten!

Vi startet turen med båt fra Abelvær, og det ble et nostalgisk gjensyn med Juvikingen, som var den "hurtig"båten som fraktet folk mellom Rørvik og Namsos i min oppvekst. Da jeg var barn laget jeg den lettvinte navnevarianten "Juvikitingen", og dette var båten jeg reiste med til Namsos da jeg tok kjøretimer og kjørte opp i 1989. 😇 (I forrige årtusen, altså.)

















På turen utover passerte vi Grinna fyr. Da hurtigruteskipet Sanct Svithun forliste i 1962, trodde de at de var ved Grinna, mens de faktisk var ved Nordøyan fyr, som er mye lenger vest.
















Gjæslingan fyr passerte vi også. Fyret var bemannet fram til 1987, og fram til 1902 var det vanlig at hele familier bodde på fyret. Tenk deg hvordan det måtte være ... På den lille holmen.

Utsikten fra Nakken, ned på Flatholmen og Heimværet på andre sida av sundet.
Her kunne det være omlag 5000 fiskere i sesongen. Det sies at man kunne gå tørrskodd fra Flatholmen til Heimværet, via alle båtene. 
Les mer om Sør-Gjæslingan her.





Utsikt mot Folda. Fint på en godværsdag, men ...

Nå er det tomme fiskehjell i været ... 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tok en tur innom bloggen min, og en kommentar fra deg betyr mye. Blogging er ikke det samme uten kommentarer... :-)